Netelenbos komt FNV tegemoet in privatisering Schiphol

Onderwerp
Schiphol

Netelenbos komt FNV tegemoet in voorwaarden privatisering Schiphol

Minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat zal alles in het werk stellen om te voorkomen dat de voorgenomen privatisering van Schiphol negatief uitpakt voor de werkgelegenheid op de nationale luchthaven. Die toezegging deed de minister vanochtend aan FNV-bestuurder Henk van der Kolk.

De federatiebestuurder was door Netelenbos uitgenodigd naar aanleiding van het standpunt dat Nederlands grootste vakcentrale vorige week vaststelde over de op handen zijnde verkoop van Schiphol-aandelen door de overheid. Met 76 procent is die meerderheidsaandeelhouder.

Belangrijke voorwaarde voor de FNV is naast de werkgelegenheid, dat de overheid eigenaar blijft van de grond en de verantwoordelijkheid houdt voor een goede balans tussen milieu en economie. Verder mag de positie van de werknemers er niet onder lijden. De verschillende bedrijfsonderdelen van de NV Luchthaven Schiphol moeten een juridische eenheid blijven, met één CAO en een gezamenlijke medezeggenschapsstructuur.

De minister heeft in het gesprek met Van der Kolk alle wensen van de vakcentrale ingewilligd en toegezegd zich daar in overleg met alle betrokkenen sterk voor te maken. Morgen komt de privatisering van Schiphol in het kabinet aan de orde.

FNV Voorlichting
Paulus Plas: 030 58 18 553