AOb dreigt uit onderwijsoverleg te stappen

Datum nieuwsfeit: 16-11-2000
Algemene Onderwijsbond

AOb dreigt uit onderwijsoverleg te stappen

DEN HAAG (ANP) - De Algemene Onderwijsbond (AOb) dreigt het overleg met de onderwijsbewindslieden Hermans en Adelmund een jaar lang te boycotten. Voorzitter J. Tichelaar is zwaar teleurgesteld in het debat over de begroting van de bewindslieden. ,,Als we dit laten passeren, zijn we zelf niet geloofwaardig meer.''
Volgens de voorman van de grootste onderwijsbond van Nederland blijkt uit het debat dat de coalitiepartijen geen haast maken met de broodnodige, meerjarige investeringen in het onderwijs. ,,Ze schuiven het door naar de verkiezingen, omdat ze bij de voorjaarsnota geen grote bedragen willen uittrekken. Een onverantwoord proces'', aldus Tichelaar, die dit aanleiding vindt om dan het vertrouwen in de minister en staatssecretaris op te zeggen. ,,Men weet allemaal waar knelpunten liggen, maar ze zijn niet bereid er nu gelijk wat aan te doen'', aldus Tichelaar, die nog met zijn bestuur een minimumeis voor de voorjaarsnota moet opstellen. Hij wil zelf dat er bij de vaststelling van de voorjaarsnota minstens een half tot een heel miljard gulden structureel extra komt voor onderwijs. ,,Anders zoeken we een jaar lang andere methoden om de politiek te beïnvloeden.'' Zowel de onderwijsbonden als de politiek zijn het er over eens dat er geld moet komen voor ,,mensen, gebouwen en computers'', zoals PvdA-Kamerlid Barth het dinsdag fomuleerde. Geen van de coalitiepartijen wil zich echter vastleggen op een groot bedrag en een termijn. Zo zegt Barth een forse investering te verlangen, maar moet die volgens haar ,,ergens tussen nu en de verre toekomst'' op 9 miljard uitkomen. Dit bedrag is genoemd door PvdA-leider Melkert. AOb-voorzitter Tichelaar is wel blij met de 400 miljoen die het kabinet nog dit jaar extra uittrekt voor schoolgebouwen. ,,Maar dit heeft niets te maken met visie, maar met een toevallige meevaller. Minister Borst (VWS) heeft gewoon gezegd dat ze het geld niet nodig heeft.'' Woensdagavond komen Hermans en Adelmund aan het woord bij de behandeling van hun begroting.