Verkiezingen inspraakorganen schoolraden

Sector Pers en Public Relations
Contactpersoon: Dries Vandermeersch
E. Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel
tel. 02-790 93 06 - fax 02-790 95 06 - gsm: 0477-23 13 57 e-mail: (dries.vandermeersch@rago.be)

Datum: 16 november 2000
Fax /E-mail bestemd voor: Alle nieuwsredacties

Betreft: Ouders kunnen zich nog tot 1 december kandidaat stellen voor de schoolraden.

Het bijzonder decreet op het Gemeenschapsonderwijs voorziet per school in een schoolraad die samengesteld wordt uit ouders, personeel en gecoöpteerden uit de sociaal-economische milieus. Deze schoolraden vormen de basis van de bestuursstructuren. In elke school zal hij niet alleen adviezen verstrekken en overleggen over belangrijke beleidsbeslissingen, maar de schoolraad duidt ook de leden aan die in de Raad van Bestuur van de scholengroep( de inrichtende macht) zullen zetelen.

Tot 1 december 2000 kunnen ouders zich verkiesbaar stellen voor de schoolraden. Ze kunnen zich enkel kandidaat stellen in die onderwijsinstelling waar hun kinderen onderwijs volgen. In het Onderwijs voor sociale promotie (OSP) kan elke meerderjarige cursist kandideren. De formulieren tot kandidaatstelling zijn in elke gemeenschapsschool te verkrijgen.

De verkiezingen, door alle ouders van de school, vinden plaats tussen 8 en 19 januari 2001. Ze worden voor het eerst georganiseerd sinds het van kracht worden van het bijzonder decreet betreffende het gemeenschapsonderwijs van 14 juli 1998.

Alle verdere inlichtingen kunt u verkrijgen op een centraal telefoonnummer: 02-790 96 62 of via e-mail bij (luc.verbrugge@rago.be)

Het Gemeenschapsonderwijs acht inspraak uiterst belangrijk. Daarom is het reeds gestart met een campagne om ouders te sensibiliseren zich kandidaat te stellen. In elke school hangen affiches. Ouders krijgen tevens een folder over de nieuwe inspraakstructuren in het Gemeenschapsonderwijs.

Wenst u meer informatie? Neem dan contact op met de persverantwoordelijke, Dries Vandermeersch.