Opening Centrum voor Transculturele Zorg Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 16-11-2000

Opening van Centrum voor Transculturele Zorg (CTZ).

Op donderdag 16 november aanstaande wordt in Rotterdam het Centrum voor Transculturele Zorg geopend. De opening zal verricht worden door de gedeputeerde Zorg van de Provincie Zuid Holland; Mw LH.M. van Ruyven - van Leeuwen.

Het officiële gedeelte begint om 14.15 uur met een welkomstwoord van

dhr. Mr. Drs. A. Rook, bestuurder van de Stichting Zorg Compas te Rotterdam

Het Centrum voor Transculturele Zorg is onderdeel van de Stichting Zorg Compas en dependance van de locatie Mathenesser Bogert. Het CTZ zal gevestigd worden aan de Mathenesserlaan 504 te Rotterdam.

Het Centrum voor Transculturele Zorg zal het loket zijn waar migrantenouderen uit de Deelgemeente Delfshaven (65% van de totale doelgroep ouderen in Delfshaven is van niet Nederlandse afkomst) terechtkunnen op het gebied van wonen, dienstverlening, welzijn en zorg

Het CTZ is zoals gezegd onderdeel van de Stichting Zorg Compas. Binnen deze stichting wordt zorg verleend aan ouderen in diverse deelgemeenten in Rotterdam vanuit diverse locaties. Onder de stichting ressorteren een drietal verzorgingshuizen, twee verpleeghuizen, een aantal serviceflats voor ouderen, een psychiatrische woonvoorziening en een tweetal vestigingen voor transmurale zorg.

Van deze laatste twee is De Mathenesser Bogert de bekendste. Reeds sinds 1995 wordt vanuit deze locatie (ook in Delfshaven) volledig buiten de muren transmurale zorg en IZS zorgbemiddeling verleend aan zelfstandig wonende ouderen. Analoog aan de vraaggerichte wijze waarop deze locatie dat doet zal ook het CTZ gaan werken, maar dan, althans in eerste instantie, vooral voor de diverse groepen migranten-ouderen

Het CTZ wordt geleid door de Turkse projectleider dhr. Ibrahim Emili. Dhr. Emili geeft leiding aan een team van medewerkers met diverse culturele achtergronden (Kaapverdiaans, Chinees, Hindoestaans, Turks en Marokkaans).

Met het CTZ is in Rotterdam de eerste voorziening tot stand gebracht waarmee met een multiculturele voordeur algemeen aanbod toegankelijk en waar nodig passend gemaakt wordt.

Dhr. Ibrahim Emili (projectleider CTZ)

Tel: 010 437 11 33 (telefoonnummer van de Mathenesser Bogert)