Demonstratief bezoek Witte illegalen aan Tweede Kamer

Datum nieuwsfeit: 16-11-2000
Persbericht van Geen mens is illegaal
Amsterdam, 15 november 2000

Demonstratief bezoek Witte illegalen aan Tweede Kamer

Donderdag 16 november zal de Vaste Kamer commissie voor Justitie van 10.00 tot 14.00 de Tijdelijke Regeling Witte Illegalen (TRWI) bespreken tijdens een Algemeen Overleg. Tientallen afgewezen witte illegalen zullen deze bespreking bijwonen. Vanaf 9.15 zullen zij zich verzamelen op het Plein in Den Haag. Als bewijs van inburgering zullen zo'n 25 ex-hongerstakers op klompen en met hun bekende witte gewaden de vergadering bezoeken.

Petitie
De vraag om een eerlijke behandeling van de witte illegalen wordt met een petitie, die dinsdag 14 november is aangeboden, onderschreven door meer dan honderd organisaties. Hieronder bevinden zich vakbonden, kerkelijke organisaties, migranten (zelf)organisatie, wetenschappers en tal van anderen. Inmiddels hebben ook de PvdA gemeenteraadsfracties van Amsterdam, Utrecht en Rotterdam zich achter deze petitie geschaard, alsmede het CDA-Vrouwenberaad, de Jonge Democraten en het partijbestuur van Groenlinks.

Achtergrond
Van de ruim 7.000 aanvragers op de TRWI hebben ongeveer 2.000 witte illegalen een verblijfsvergunning gekregen. Ongeveer 5.000 aanvragers zijn door de IND afgewezen voor behandeling door de burgemeesterscommissie. Door toepassing van acht harde voorwaarden heeft de IND een voorselectie gepleegd op de groep waarvoor de commissie opgericht was. De uitsluitingsgronden gaan tegen ieder gevoel voor recht en redelijkheid in. De IND vinkt zondermeer af op de acht toelatingscriteria, zonder verdere weging van factoren.
Met het bewijs om het verblijf in Nederland aan te tonen is willekeur omgesprongen. In het ene dossier was een tandartsbriefje, of een bewijs van lidmaatschap van een vereniging wel voldoende, in het andere dossier niet. Op het toelatingscriteria "bezit van een sofi-nummer vanaf 1 januari 1992" valt af te dingen dat de Belastingdienst zelf heeft afgeraden dit criterium te gebruiken. Het toelatingscriterium "criminele antecedenten" heeft ertoe geleid dat mensen zijn afgewezen op zaken als een boete voor het te vroeg buiten zetten van een vuilniszak. Van alle 8 criteria, ook "gebruik van valse papieren"en "uitzettingen" hebben wij dossiers verzameld om de willekeur van de regeling aan te tonen.

De witte illegalen dringen er bij de Tweede Kamer en de staatssecretaris op aan om de voornoemde uitsluitingscriteria niet de huidige harde invulling te geven die de IND nu gebruikt. Het aanbod van de burgemeesterscommissie om de staatssecretaris van advies te blijven dienen moet benut worden om de nu afgewezen illegalen alsnog op hun mate van inburgering te toetsen.

De ellendige situatie van de 'witte illegalen' is nog steeds niet opgelost. Een generaal pardon is en blijft de beste oplossing voor de witte illegalen.

Voor meer informatie:
Landelijk comité Geen Mens is Illegaal
Petra Schultz tel: 070 - 305 04 15 of 06 22 605 845 Bastiaan van Perlo tel: 020 - 689 75 55 of 06 246 166 28

Nederland Bekent Kleur
tel: 020 - 689 75 55