Buhrmann zet bod door op Ahrend en Samas

Bron: Buhrmann
BUHRMANN ZET BOD DOOR OP AHREND EN SAMAS

* Buhrmann zet voorgenomen biedingen op Ahrend en Samas door
* Naar verwachting zal het biedingsbericht in de eerste helft van december beschikbaar zijn

* Buhrmann blijft openstaan voor overleg met Ahrend en Samas
* 0,380 aandeel Buhrmann en EUR 6,13 in contanten per aandeel Ahrend
* 0,429 aandeel Buhrmann en EUR 6,90 per aandeel Samas
* Onmiddellijk positieve bijdrage winst per aandeel Buhrmann
Nadat Buhrmann op 1 november 2000 aankondigde een openbaar bod te overwegen op alle uitstaande aandelen Ahrend en Samas, en nadat hierover op 6 respectievelijk 13 november overleg is gepleegd met de raden van bestuur respectievelijk de betrokken vakbonden, heeft Buhrmann hedenmiddag de raden van bestuur en de raden van commissarissen van Ahrend en Samas ingelicht omtrent haar voornemen het overnamebod op Ahrend en Samas te zullen uitbrengen.

De voorgenomen biedingen op het totale uitstaande aandelenkapitaal van Ahrend en Samas, die op 1 november 2000 werden aangekondigd, bedragen 0,380 aandeel Buhrmann en EUR 6,13 in contanten per aandeel Ahrend, en 0,429 aandeel Buhrmann en EUR 6,90 per aandeel Samas. Het voorgenomen bod zal ook uitgebracht worden aan de houders van converteerbare cumulatief preferente aandelen Samas, en wel onder vergelijkbare voorwaarden als het bod op de gewone aandelen Samas.

Het voorgenomen bod betekent een premie van 50% ten opzichte van de aandelenkoers van zowel Ahrend als Samas, uitgaande van de slotkoers van de aandelen Buhrmann op 31 oktober 2000 (de dag voordat Buhrmann het voornemen van een overnamebod bekend maakte), en van de slotkoersen van de aandelen Ahrend en Samas op 3 oktober 2000 (de dag voordat Ahrend en Samas hun fusie aankondigden).
Op basis van de slotkoers van gisteren van de aandelen Buhrmann vertegenwoordigt het bod voor de aandeelhouders van Ahrend een waarde van EUR 17.91 per aandeel. Het bod aan de aandeelhouders van Samas vertegenwoordigt een waarde van EUR 20.20 per aandeel.

Buhrmann blijft voorstander van een open dialoog met de raden van bestuur en raden van commissarissen van Ahrend en Samas over de strategische, operationele en financiële voordelen die de voorgestelde combinatie van de drie bedrijven zal opleveren voor alle stakeholders. Tot heden is Buhrmann niet in de gelegenheid gesteld een inhoudelijke discussie over haar plannen te voeren. Buhrmann heeft de raden van bestuur en commissarissen van Ahrend en Samas daarom nogmaals uitgenodigd voor overleg.
Indien bij de ondernemingsraden van beide ondernemingen daartoe de wens bestaat zal Buhrmann hen voor informatief overleg uitnodigen.

Buhrmann verwacht het bod in de eerste helft van december te kunnen uitbrengen. Alle details over het bod, inclusief de voorwaarden, zullen uitvoerig omschreven worden in de biedingsberichten. De voorwaarden zullen onder meer inhouden dat tenminste 75% van de (certificaten van) aandelen Ahrend respectievelijk Samas zullen worden aangeboden, alsmede medewerking van de betreffende raden van bestuur en commissarissen van beide ondernemingen en de betreffende gelieerde stichtingen. Voordat de biedingsberichten verschijnen zal Buhrmann opnieuw overleg plegen met de betrokken vakbonden.

Voor de kantoorinrichtingsdivisies zal geen plaats zijn in de nieuwe combinatie. Voor deze activiteiten zal Buhrmann, in nauw overleg met het management en de ondernemingsraden van beide bedrijven, een bevredigende oplossing zoeken.

De combinatie van Ahrend, Samas en Buhrmann leidt tot de nummer één positie op het gebied van de distributie van kantoorartikelen op de zakelijke markt in Europa. Voor het management en de werknemers van Ahrend en Samas liggen daarmee belangrijke nieuwe mogelijkheden in het verschiet. Buhrmann is al marktleider op het gebied van distributie van kantoorartikelen op de zakelijke markt in Amerika en Australië.

Noot voor redacties