Actie Wakker Dier tegen ganzen-pate succesvol

Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - ACTIE TEGEN GANZEN-PATE SUCCES 16 november 2000

Vandaag stopte het postorderbedrijf Vicking Direct na een oproep van Wakker Dier met het gratis uitdelen van ganzen-pate. Vicking Direct, een groot postorderbedrijf in kantoorartikelen, stopt direct met het uitdelen van gratis ganzen-pate aan klanten. Dit bevestigde marketing manager de heer Crins zojuist aan Stichting Wakker Dier. Wakker Dier deed maandag 13 november in het AVRO programma, Alle Dieren Tellen Mee een oproep om ganzen- en eendenpate te boycotten. Naar aanleiding van de oproep kreeg Wakker Dier vandaag tientallen telefoontjes en faxen van verontruste ondernemers die de pate gratis kregen aangeboden.

Wakker Dier is tevreden met het besluit. Eerder deze dag deed zij een oproep de actie stop te zetten omdat men anders genoodzaakt was tot actie over te gaan. Ganzen en eenden worden voor de pate twee tot drie weken gemarteld door ze op te sluiten in kleine ijzeren kooien en dwangmatig te voeren. Weken lang krijgen de dieren twee tot drie maal per dag een trechter van zon 30 cm in de strot om zon kilo mais naar binnen te werken. Het gevolg is dat de lever van de dieren binnen drie weken tot 10 x zo groot is en dat de boer hiermee dus 10x zoveel levertjes kan verkopen.

De gevolgen voor de dieren zijn enorm. Naast de directe angst en pijn ontstaan verwondingen, infecties en botbreuken (30 tot 70%). Door het met geweld inbrengen van de trechter ontstaan ernstige verwondingen en infecties in de hals van het dier. De enorme hoeveelheden voedsel zijn niet normaal te verteren. De lever groeit letterlijk kapot. Door de grote lever worden andere organen zoals de longen weggedrukt en worden de dieren kortademig. Het sterfte cijfer kan oplopen tot 15%. Het kan als een van de ernstigste vormen van dierenmishandeling worden beschouwd.

Mattheus Bleijenberg
Wakker Dier