Poëzie en concerten rondom Bach van Vrije Akademie Delft

Datum nieuwsfeit: 17-11-2000
BACH, NA 250 JAAR NOG SPRINGLEVEND IN DE VAK

De hele maand november 2000 is Johann Sebastian Bach springlevend in de Vrije Akademie Delft. Door presentaties en concerten van alle afdelingen staat de VAK uitgebreid stil bij het feit dat Johann Sebastian Bach (1685-1750) 250 jaar geleden gestorven is. De Vrije Akademie Delft biedt een uitgebreid programma van lezingen, concerten, voorstellingen en tentoonstellingen in het hoofdgebouw aan de Westvest 9. Ook in het derde weekend van deze BACHmaand staan weer veel verschillende activiteiten op het programma.

CONCERT "rondom BACH"
In dit concert op vrijdag 17 november in de Waalse Kerk, door cursisten en docenten van de Vrije Akademie Delft, staat op het programma werk uit het "Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach" 1722/1725. Dit boekje bevat een fraaie verzameling liederen, aria's, klavecimbel- en luitwerken, gecomponeerd door diverse componisten, waaronder Bach. Daarnaast worden er diverse "Geistliche Lieder" uitgevoerd. Deze werken worden omlijst door een "Fuga in c über ein Thema von Giovanni Legrenzi" BWV 574 in een transcriptie voor blokfluitkwartet en de Sonate in G voor 2 fluiten BWV 1039. Door Sonja Boxmeer en cursisten van Sonja Boxmeer - blokfluit, Riëtte Beumer en Lucie van Oortmerssen - fluit, Gerard Bal en Albert Moerman - orgel, Inger van Santen - cello en cursisten van de afdeling Zang. Vrijdag 17 november 2000, aanvang 20.15 uur, Waalse Kerk - Oude Delft 181. Toegang f 12,50; tot 12 jaar gratis.

CONCERT "BACH allerlei"
Bij het Concert "BACH allerlei" op zaterdag 18 november in de Binnenhof van de Vrije Akademie staan weer verschillende werken van Bach op het programma. Uitvoerenden zijn hier cursisten en docenten van de Vrije Akademie. Van 1717 tot 1723 was Bach kapelmeester aan het hof van de jonge vorst Leopold von Anhalt-Köthen. Deze muzikale vorst stelde veel belang in kamermuziek.
Uit deze periode spelen cursisten het beroemde concert voor 2 violen en orkest in d-moll BWV 1043 en een fluitsonate. Daarnaast worden er werken voor zang vertolkt.
Door Albert Moerman - klavecimbel/piano, Cees van Zwieten - piano, cursisten van Bastienne Prins - viool, Lucie van Oortmerssen - fluit, Costel Puscoiu - panfluit, Wilma Franchimon - zang.
Zaterdag 18 november 2000, aanvang 16.30 uur in de Binnenhof van de Vrije Akademie Delft. Toegang f 12,50; tot 12 jaar gratis.

BACH poëzie
Een programma van gedichten, muziek en dans dat tot stand kwam in samenwerking met de Stichting JAMBE.
In blokjes van 10 minuten dragen gastdichters en schrijfcursisten van de VAK hun eigen werk voor met o.a. om 14.25 u - VAKpodium; 14.40 u - optreden van de dichteres Mariet Lems; 15.30 u - de schrijver Richard van Santen; 15.40 u
- Menno Wigman (dichter, vertaler en muzikant); 15.50 u - Open Podium; 16.20 u - stemmen op de dichter van de maand. Vanzelfsprekend dient BACH als inspiratiebron. Muzikale omlijsting (14.30 en 16.00 uur) door cursisten van de afdeling Muziek en de dans "Stilte van de wereld voor Bach" om 14.00 uur. Zondag 19 november 2000, van 14.00 tot 16.30 uur in de Binnenhof van de Vrije Akademie Delft. Toegang f 10,--; tot 12 jaar gratis.

KAARTVERKOOP
Voor alle concerten, presentaties en lezingen 2000 bij de receptie van de Vrije Akademie Delft, Westvest 9, 2611 AX Delft (telefoon 015 2602840). Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 22.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 14.00 uur.

Noot voor redacties