BOVAG autoleasing samen met VNA

Bron: Persberichten
Datum: 17-11-2000

Autoleasing, een afdeling van BOVAG, samen met VNA

Eén overkoepelende branchevereniging op het gebied van autoleasing

Tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering hebben de leden van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en Autoleasing, een afdeling van BOVAG, ingestemd met de voorgestelde fusie, die leidt tot één overkoepelende branchevereniging op het gebied van autoleasing, VNA.

De oude VNA werd 17 jaar geleden opgericht door enkele grote autoleasemaatschappijen, die hun krachten wilden bundelen om te komen tot een eerste aanzet voor een effectieve politieke lobby. Dit heeft onder meer geresulteerd in de publicatie van enkele TNO-onderzoeken naar de zakelijke automobilist, die veel vooroordelen wegnamen. Eind jaren negentig ontstond de behoefte aan een nauwe samenwerking tussen de VNA en de veel jongere Autoleasing, die uiteindelijk heeft geresulteerd in een volledige fusie. Het secretariaat van de nieuwe VNA is gevestigd in het BOVAG-huis in Bunnik, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van backoffice activiteiten.

Tijdens de algemene ledenvergadering is een nieuw bestuur gekozen. Dit bestaat uit de heren P.M. Verkuyl (vice-voorzitter), R. van Ewijk (namens de truck-leasemaatschappijen), mr. J.J.W.M. Huysmans (namens de universele leasemaatschappijen) , B. Kreek (namens de dealergelieerde leasemaatschappijen en S.J.J. Luyckx (namens de merkgebonden leasemaatschappijen). De functie van voorzitter is nog vacant: het bestuur is op zoek naar een neutrale voorzitter, die niet werkzaam is bij een van de aangesloten leaseondernemingen, en die de VNA een herkenbaar gezicht zal geven in politiek Brussel en Den Haag. De VNA rekent erop begin 2001 de nieuwe voorzitter te kunnen presenteren.

Tijdens het internationale seminar Future developments in European leasing, dat ter gelegenheid van het samengaan van beide verenigingen werd georganiseerd, betoogde vice-voorzitter Peter Verkuyl dat één VNA met één gezicht een krachtige positie zal innemen om de discussie rond de zakelijke automobiliteit in goede banen te leiden.

Bunnik, 16 november 2000