Agent in Groningen ontslagen wegens ernstig plichtsverzuim

Datum nieuwsfeit: 17-11-2000

Politiebericht Groningen: Diverse 17-11-2000
Persberichten Regiopolitie Groningen
Vrijdag 17 november 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: politieman ontslagen wegens ernstig plichtsverzuim

De korpsbeheerder van Regiopolitie Groningen, drs. J. Wallage, heeft een 42-jarige hoofdagent werkzaam in het district Groningen / Haren onvoorwaardelijk ontslag aangezegd per 1 januari 2001. De reden van het ontslag is een ernstig plichtsverzuim en misbruik maken van bevoegdheden. Uit een intern onderzoek is gebleken dat de hoofdagent buiten diensttijd en onder valse voorwendselen een vrouw met oneerbare voorstellen heeft benaderd. De uitkomsten van het onderzoek waren voor de korpsbeheerder aanleiding om de politieman onvoorwaardelijk te ontslaan.

Groningen: agressieve klant
Een bedrijfsleider van een speelgoedwinkel aan de Brugstraat kreeg het aan de stok met een 32-jarige dronken man uit Groningen. Ook na politiebemoeienis bleef de man moeilijk doen en bedreigde de bedrijfsleider. De man werd aangehouden en ter ontnuchtering ingesloten.

Groningen: schandknaap en klant aangehouden
In de Langestraat is donderdagnacht een 19-jarige man uit Groningen die seksuele diensten aanbood aan een 42-jarige Stadjer aangehouden. Het contact tussen beide werd gelegd op het Lopende Diep waarop de schandknaap in de auto stapte bij zijn klant. De beide mannen kregen een dagvaarding.

Groningen: heler aangehouden
Bij controle op het Schoolholm van een 40-jarige man uit Groningen die bij de politie bekend staat voor de vele diefstallen die hij pleegt kwam een nieuwe broek te voorschijn. De man bekende de broek geheeld te hebben en kon na verhoor het politiebureau verlaten.

Groningen: drugsvangst
Op het Hoendiep heeft de politie donderdagavond een auto gecontroleerd met daarin drie Stadjers - 30, 23 en 27 jaar - die in het bezit bleken van 50 gram cocaïne Drie wachtende klanten - 31 jaar uit Appingedam, 45 jaar uit Delfzijl en een 35-jarige man zonder vaste woonplaats - die in een woning op de drugs zaten te wachten werden ook aangehouden. Alle mannen zitten vast voor nader verhoor.

Groningen: verslaafde moet weer zitten
Een 31-jarige verslaafde man uit Groningen werd donderdagochtend gecontroleerd op het Bleekveld voor het in bezit hebben van verdovende middelen. De man had twaalf bolletjes dope bij zich en werd na enig verzet aangehouden. Op het politiebureau bleek de man zich niet aan voorwaarden van een voorlopige in vrijheidstelling had gehouden. Hij werd overgedragen aan de parketpolitie.

Groningen: 13 tips uitzending Opsporing Noord
Op de uitzending van Opsporing Noord zijn donderdagavond 13 tips binnengekomen. De meeste tips kwamen binnen op het item over de aanranding van een 10-jarig meisje op 3 november in Onstwedde. De politie trekt alle tips na en zet de onderzoeken voort.

Blijham: bromfietser gewond
Bij een verkeersongeval aan Winschoter Hogebrug in Blijham is gistermiddag een 17-jarige bromfietser uit Blijham gewond geraakt. De jongen haalde op zijn brommer een groepje van drie naast elkaar rijdende fietsers in, toen die fietser die aan de buitenkant reed - een 14-jarige jongen uit Blijham - naar links uitweek. De bromfietser probeerde een aanrijding te voorkomen en bij die manoeuvre kwam hij ten val. De jongen is met beenletsel naar een ziekenhuis gebracht.

Stadskanaal: fietsendiefjes opgebracht
Een 60-jarige vrouw uit Stadskanaal bracht gisteren twee jongens van 14 en 15 jaar naar het politiebureau in Stadskanaal. De vrouw betrapte de knapen toen die probeerden haar fiets te stelen. De knapen ontkenden, hevig verontwaardigd, die diefstal. Toen ze echter werden geconfronteerd met de verklaring van een getuige, die had gezien dat de eigenaresse van de fiets ze betrapte, bekenden ze de diefstal van de fiets. De knapen zijn na verhoor door de politie aan de hun ouders overgedragen. Ze worden aangemeld bij het HALT bureau. De fiets is terug bij de eigenaresse.

Appingedam: man zonder rijbewijs geeft valse naam op Aan de Stationsstraat in Appingedam heeft de politie gistermiddag een 21-jarige automobilist uit Appingedam aangehouden. De man kon bij een verkeerscontrole geen rijbewijs tonen. Ook kon de man zich niet legitimeren. Hij werd meegenomen naar het politiebureau waar bleek dat hij de personalia van een neef had opgegeven. Toen de man zijn juiste personalia bekend waren bleek hij niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Hij is na verhoor heengezonden met boetes voor rijden zonder rijbewijs en het opgeven van een valse naam.

Kantens: 15-jarig meisje bedreigd; politie zoekt getuigen Een 15-jarig meisje uit Kantens is woensdagmiddag 15 november aan de Bredeweg in Kantens bedreigd door een nog onbekende man. Het meisje had een boodschap voor haar ouders gedaan bij kennissen. Toen ze daarvan terugkwam werd ze aangesproken door een haar onbekende, ongeveer 30-jaar oude man die haar aansprak waarbij hij obscene taal gebruikte. De man deed het kind seksueel getinte voorstellen en toen zij daarop afwijzend reageerde dreigde de man haar te zullen verkrachten als hij nog eens tegen kwam. Het meisje rende hard weg en de man volgde haar enige tijd. Zij wist hem echter te ontlopen en ging daarna naar huis. Haar ouders meldden het voorval gisteren bij de politie. Uit het eerste politie onderzoek is vast komen te staan dat de verdachte een man is van ongeveer 30-jaar oud met kort stijl haar. Hij is ongeveer 1.85 m lang en heeft een normaal postuur. De man droeg een jas waarvan de kleur en het model onbekend is. De politie wil graag in contact komen met mogelijke getuigen die woensdagmiddag een dergelijk persoon hebben gezien aan de Bredeweg in Kantens, met name in de omgeving van twee zitbankjes die daar staan. Eventuele getuigen kunnen contact opnemen met de politie in Uithuizen, bereikbaar via het algemene politienummer 0900 - 8844.

Leek: jongen met vuurwerk
De politie heeft gistermiddag aan de Oranjerie in Leek een 14-jarige jongen uit die plaats aangehouden. Surveillerende politie mensen zagen dat de jongen vuurwerk afstak. Bij onderzoek bleek hij in het bezit te zijn van 10 strijkers. Die zijn in beslag genomen. De jongen krijgt een bekeuring voor het afsteken en het bezit van illegaal vuurwerk. Hij is aangemeld bij het HALT bureau.

Inlichtingen, afdeling Communicatie, 0900 - 8844