Vierde Duurzame Energie Ideeprijs Nuon

Datum nieuwsfeit: 17-11-2000

Graag aandacht voor bijgaand persbericht van nuon.

Arnhem, 17 november 2000

IDEEËN voor impuls windenergie gevraagd

Vandaag kondigt Nuon voor de vierde keer haar Duurzame Energie Ideeprijs aan. Het thema dit jaar is: hoe kan een impuls gegeven worden aan de realisatie van meer windenergie in Nederland.

Als er één land bekend staat om zijn molens dan is het Nederland wel. Toch loopt Nederland wat het gebruik van windenergie betreft ver achter op landen als Denemarken, Duitsland en zelfs Spanje. In 1991 heeft de overheid een doelstelling van 1000 MW windenergie eind 2000 neergezet. Feit is dat deze doelstelling bij lange na niet gehaald gaat worden.

Nuon heeft de plannen en de investeringsruimte om het windenergievermogen in Nederland met zo'n 500 MW uit te breiden. Dit zou het aandeel stroom uit windmolens in Nederland bijna verdubbelen. Toch blijven de meeste plannen voor windparken steken in vergunningsprocedures en bezwaarschriften. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat 95% van de Nederlanders voor windenergie is.

Iedereen kan aan de Duurzame Energie Ideeprijs meedoen door voor 15 december a.s. een idee op één A4 naar Nuon te sturen. Postbus 9039, 6800 EZ, Arnhem of (idee@nuon.com). De prijsuitreiking vindt plaats op 18 januari 2000 in Nemo (voorheen New Metropolis) in Amsterdam.

Voor meer informatie:
Persdienst Nuon, Franscé Verdeuzeldonk, (035) 543 4387. Of kijk op www.nuon.nl