Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-11-2000 Politieberichten van 17/11 (13.00 uur) tot 18/11 (13.00 uur)

Hurdegaryp: aanhouding na mishandeling
Een 57-jarige inwoner van Hurdegaryp is vrijdagmiddag in zijn woonplaats aangehouden, nadat hij twee stratenmakers, om nog onduidelijke reden had aangevallen en bedreigd. Eén van de stratenmakers was met een shovel aan het werk, toen de verdachte ineens een steen door de openstaande deur van de cabine gooide. Hij raakte daarbij het been van de bestuurder. Toen deze de verdachte aansprak werd hij door hem beetgepakt, waarop hij de verdachte tegen de grond duwde. Een collega stratenmaker schoot te hulp, maar werd door de verdachte in zijn gezicht geslagen. De verdachte liep daarop weg, maar verscheen kort daarop weer met een klinker in zijn hand, waarmee hij beide stratenmakers bedreigde. Een omwonende wist de man de steen afhandig te maken en bracht hem terug naar zijn woning. Toen de inmiddels gewaarschuwde politie ter plaatse kwam werd de verdachte aangehouden en voor verhoor naar het politiebureau meegenomen.

Oosterwolde: inbraak auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan het Stipeplein is donderdagavond een radardetector gestolen. Het apparaat werd ontvreemd nadat een raam was vernield. Een 40-jarige inwoner van Oosterwolde deed aangifte.

Breezanddijk: aanrijding met letsel
Een 19-jarige Rotterdamse bestuurder van een personenauto is vrijdag om 12.00 uur bij een aanrijding met een bestelauto op de Afsluitdijk gewond geraakt. Het slachtoffer wilde de bestelauto inhalen, toen hij door een schrikreactie, tegen de linkerachterzijde van de bestelauto boste. Zijn auto raakte beklemd onder de bestelauto, maar de bestuurder daarvan, een 37-jarige inwoner van Alkmaar, wist beide voertuigen op de vluchtstrook tot stilstand te brengen. De bestuurder van de personenauto liep verwondingen aan zijn nek op en werd per ambulance naar het ziekenhuis in Hoorn overgebracht. Zijn schrikreactie die tot het ongeval leidde, is mogelijk veroorzaakt door militaire schietoefening bij de plaats van het ongeval. Daarvoor werd overigens middels borden gewaarschuwd.

Workum: diefstal uit juwelierszaak
Uit een juwelierszaak aan het Noard zijn donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur vier gouden armbanden ontvreemd. De diefstal werd waarschijnlijk gepleegd door een nog onbekende man, die kort daarvoor belangstelling had getoond voor een collier. In een onbewaakt ogenblik moet hij de armbanden hebben ontvreemd. Zijn signalement luidt: leeftijd ca. 30 jaar, flink postuur, 1,90 meter lang, bol gezicht, kort lichtblond haar, klein rond brilletje met donker kunststof montuur, sprak Nederlands, gekleed in zwart jack en een net voorkomen. De 56-jarige eigenaar uit Workum deed aangifte.

Blesdijke: mishandeling
Een 54-jarige inwoner van Balkbrug is vrijdag om 14.00 uur door een chauffeur van een bestelbus mishandeld. Het slachtoffer reed eveneens met een bestelbus op de Nijksweg, waar hij folders aan het rondbrengen was. Achter zijn auto kwam een andere bestelbus staan. Die bestuurder gaf te kennen er niet langs te kunnen en wilde niet achteruit. Het slachtoffer vertelde hem, dat hij dan maar even moest wachten tot hij de folders had afgeleverd, waarna hij verder zou rijden. De andere bestuurder werd hierna kwaad, liep naar zijn auto om de politie te bellen. Op het moment dat het slachtoffer de folders uit zijn auto pakte, kwam de andere man in zijn bus, waarna hij hem eruit duwde. De ander man gaf hierop een trap tegen zijn bus en sloeg het slachtoffer twee keer in het gezicht, waarbij hij een wond boven zijn neus opliep. Hierna stapte de man in zijn auto en reed langs de bus. Het slachtoffer moest zich onder behandeling van een huisarts laten stellen om de wond te laten hechten. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Heerenveen: aanhouding winkeldiefstal
Een 56-jarige inwoonster van Wilhelminaoord is vrijdag om 16.00 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Dracht. De vrouw had een lippenstift zonder af te rekenen meegenomen en werd daarop door het winkelpersoneel aangehouden. Op het politiebureau werd proces-verbaal tegen haar opgemaakt.

Tijnje: bromfietser gewond
Een 18-jarige bromfietser uit Drachten is donderdag om 07.30 uur gewond geraakt bij een aanrijding op de Breewei, toen hij van achter werd aangereden door een personenauto, die zonder te stoppen verder reed. De bromfietser kwam ten val, waarbij hij schaafwonden aan beide knieën opliep en zijn bomfiets beschadigd raakte. De personenauto was vermoedelijk een rode Nissan.

Leeuwarden: onder invloed
Een 19-jarige inwoner van Beetgumermolen is vrijdag om 18.10 uur op de Stationsweg aangehouden, omdat hij onder invloed een bromfiets bestuurde. Op het bureau blies hij 530 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren.

Heerenveen: diefstal laptop
Uit een kantoor aan de Nieuwstraat is vrijdag omstreeks 16.00 uur een laptop gestolen. Het apparaat werd ontvreemd toen een medewerkster kort de kantoorruimte op de begane grond verliet. Toen ze terugkwam hoorde ze de voordeur dichtslaan was de laptop verdwenen. Ze heeft nog buiten gekeken maar niemand aangetroffen.

Harlingen: diefstal auto
Op de Abraham Kuyperstraat is vrijdag om 19.00 uur een auto gestolen. De eigenaar van de auto, een 69-jarige Harlinger was even een winkel in gegaan en had de sleutels in het contactslot laten zitten. Toen hij terugkwam was zijn voertuig, een rode Nissan Sunny met het kenteken YH-01-BV, verdwenen.

Wolvega: onder invloed
Een 52-jarige inwoner van Wolvega is vrijdag om 21.45 uur op de Deken Vaasstraat aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 495 ug/l, waarvoor hij een rijverbod voor 5 uren en een proces-verbaal kreeg.

Damwoude: aanrijding met letsel
Een 26-jarige inwoner van Groningen is vrijdag om 20.35 uur lichtgewond geraakt, toen hij te voet zonder goed uit te kijken de Doniaweg overstak en door een auto, bestuurd door een 23-jarige inwoner van Driesum, werd aangereden. Hij liep enkele hoofdwondjes en schaafplekken op en werd per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. Daar bleken de verwondingen mee te vallen en mocht hij de volgende morgen het ziekenhuis verlaten.

Harlingen: onder invloed
Een 26-jarige inwoner van Makkum is zaterdag om 00.15 uur op de Grote Ossenmarkt aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 685 ug/l, waarvoor hij een rijverbod voor 8 uren en een proces-verbaal kreeg.

Leeuwarden: aanhouding na bedreiging
Een 16-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag om 01.30 uur aangehouden, nadat hij een barkeeper en een portier van een café aan het Ruiterskwartier had bedreigd. De verdachte had in het café moeilijkheden veroorzaakt, waarna de barkeeper hem had gesommeerd het pand te verlaten. Toen hij daar geen gevolgd aan gaf en de barkeeper bedreigde, werd hij door de portier uit het pand geleid. Buiten gekomen bedreigde hij de portier, waarna deze de politie waarschuwde, waarop de verdachte werd aangehouden en naar het politiebureau werd overgebracht. Daar werd hij ingesloten.

Heerenveen: onder invloed
Een 25-jarige inwoner van Gorrdeijk is zaterdag om 03.30 uur op de Gedempte Molenwijk aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 540 ug/l, waarvoor hij een rijverbod voor 5 uren en een proces-verbaal kreeg.

Franeker: onder invloed
Een 20-jarige inwoner van Franeker is zaterdag om 04.00 uur op de Hertog van Saxenlaan aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 620 ug/l, goed voor een rijverbod voor 7 uren en een proces-verbaal.

Tzummarum: poging inbraak winkel
Drie nog onbekende mannen hebben zaterdag omstreeks 04.00 uur geprobeerd in te breken in een winkel aan de Buorren. De 40-jarige eigenaar van de winkel werd wakker toen hij beneden gestommel en gerommel hoorde. Toen hij naar beneden ging zag hij drie mannen wegrennen. De voordeur was geforceerd, maar men was er niet in geslaagd binnen te komen. De politie heeft de omgeving nog afgezocht, maar niets meer aangetroffen. Volgens de eigenaar betrof het drie mannen met een licht getinte huidskleur van een jaar of 20, die alledrie een leren jas droegen met eens soort blokken of strepen op de mouw. Eén van hen droeg een wit petje en de andere twee donkere mutsen. Ze waren in het bezit van nylon tassen met groen en oranje-achtige blokken.

Harlingen: vechtpartij
Een 26-jarige inwoner van Harlingen is zaterdag om 03.50 uur aangehouden, wegens het plegen van vernielingen tijdens een vechtpartij in een horecagelegenheid aan de Voorstraat. De vechtpartij was begonnen toen een bezoeker een andere had weggeduwd. De overige ruin 20 bezoekers begonnen zich ermee te bemoeien, waarna een onoverzichtelijke situatie ontstond. De aangehouden Harlinger, die niet bij de vechtpartij betrokken was, trok enige plantenbakken los en smeet deze door de zaak, waardoor de commotie alleen maart groter werd. Toen de politie ter plaatse kwam was de vechtpartij alweer voorbij en wenste niemand van de betrokkenen aangifte te doen. De eigenaar van de zaak wilde wel aangifte doen van vernieling door de Harlinger.

Menaldum: bromfietser ten val
Een bromfietser uit Tzummarum (leeftijd onbekend) is zaterdag om 00.25 uur op de Orxmasingel gevallen en daarbij gewond geraakt. De bromfietser schrok van een auto die uit een zijstraat kwam, waarna hij viel. Hij brak daarbij waarschijnlijk zijn sleutelbeen.

Heerenveen: aanrijding onder invloed
Een 26-jarige bestuurder uit Luzern (Zw) is zaterdag om 05.30 uur aangehouden, nadat hij onder invloed een eenzijdig ongeval had veroorzaakt op de Rijskweg A7. De man was met zijn auto op een afslag rechtdoor gereden en had daarbij een lantaarnpaal omver gereden. Op het bureau blies hij 745 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 9 uren kreeg.

Hurdegaryp: ongeval met letsel
Een 29-jarige bestuurder uit Hurdegaryp is zaterdag om 06.30 uur ernstig gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Slachtedyk. De man is vermoedelijk in een flauwe bocht de macht over het stuur verloren, waarna hij eerst een boom schampte en vervolgens frontaal tegen een ander boom botste. Door de klap kwam de auto weer aan de andere kant van de weg terecht. Het slachtoffer moest door de brandweer uit zijn voertuig worden bevrijd en werd in zorgwekkende toestand per ambulance naar het MCL overgebracht.

Sneek: fietsster lichtgewond
Bij een aanrijding op de Frederik Hendrikstraat is zaterdag om 10.10 uur een 31-jarige fietsster uit Sneek lichtgewond geraakt. De vrouw verleende geen voorrang aan een personenauto bestuurd door en 33-jarige plaatsgenoot, waarna een aanrijding volgde. De vrouw raakte lichtgewond, terwijl een achter op de fiets zittend kind ongedeerd bleef.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272