Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Trendbreuk-formule Leeuwarden blijkt koopkracht te verhogen

Datum nieuwsfeit: 18-11-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
25 keer beter dan Air Miles
Koopkrachtverbeteringsproject voor lokale en mondiale consument

In de Harmonie te Leeuwarden werd op 14 november een presentatie van een nieuwe retailformule annex loyaliteits programma onder de naam Trendbreuk, verzorgd.
Dit project heeft 6 maanden lang als pilot in de Friese hoofdstad gedraaid. Er namen 165 consumenten, een aantal bedrijven en maatschappelijke organisaties aan deel. De retailformule Trendbreuk heeft als hoofddoel de duurzame consumptieartikelen goedkoper te maken zodat de consument met duurzaam gedrag beloond wordt.
De inspirerende inleiding werd verzorgd door Aggie van de Meer (Leefbaar Friesland). Asse Aukes (biologische boer) uit Pietersbierum bracht vervolgens het economisch belang van de steeds maar duurder wordende landbouwgrond onder de aandacht.
Intensieve en soms heftige discussies ontstonden over het punt hoe men het beste de helft van de verkregen koopkrachtverbetering naar een aantal duurzame projecten in binnen - en buitenland moest uitvoeren. De retailformule in de pilot verbetert namelijk de koopkracht omdat er een pakket van meer dan 800 producten voor kostprijs aan de consument wordt aangeboden. De consument wordt abonnee van deze formule en betaalt als tegenprestatie een maandelijkse bijdrage van 31 gulden om alle producten voor kostprijs te kunnen ontvangen. De abonnementsgelden dekken op deze wijze de exploitatiekosten van de winkelier en zodoende kan hij zijn assortiment met producten voor kostprijs verder uitbreiden met elk gewenst product.
De koopkrachtverbetering in de pilot was voor de meeste consumenten onverwacht hoog; het leverde vaak meer dan 100 gulden per maand op. Tot aan het eind van het jaar zal de pilot in Leeuwarden met een aantal nieuwe wijzigingen in de natuurvoedingswinkel Biotoop aan de Schrans worden vervolgd. Vanaf 1 januari zal de definitieve versie ingevoerd worden en zal men ook via de landelijke partner op internet www.ekodirect.nl meer dan 10 000 artikelen kunnen verkrijgen.
De voorzitter van de Stichting De Groene Wereld H. Jurgens Redczus heeft de resultaten van de pilot Trendbreuk vergeleken in zijn presentatie met de koopkrachtverbetering van het Air Miles loyaliteits programma. Voor 120 Air Miles punten, dit betekent dat de consument minimaal 120 x 25 = 3000 gulden heeft moeten uitgeven, kan de spaarder deze punten verzilveren voor een product t.w.v. 30 gulden. Dit is een koopkrachtverbetering van 1%. De trendbreukabonnee ontvangt bij een besteding van 3000 gulden een koopkrachtverbetering van 25%. Wat zouden de vele miljoenen Air Miles spaarders veel voor een duurzame ontwikkeling kunnen betekenen als ook zij zoveel koopkracht, namelijk 12 ½ % zouden afstaan, als de aanwezige trendbreukabonnees vanaf januari willen praktiseren. Dit was de eindconclusie van de spreker en tevens de wens van vele aanwezigen.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie