Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vd Goorbergh en Molenaar: Honda V4 project van de baan

Datum nieuwsfeit: 18-11-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
E-mail service t.a.v. sportredactie (afd. motorsport) en sponsors

18 november 2000; Persbericht Honda V4 project van de baan

VAN DEN GOORBERGH EN MOLENAAR RACING MOETEN HONDA V4-PROJECT ONDER TIJDSDRUK LATEN SCHIETEN

ONTGOOCHELING BIJ NEDERLANDS GRAND PRIX TEAM

Toen Honda HRC na de Japanse GP op zondag 15 oktober bekend maakte dat 500cc coureur Jurgen van den Goorbergh en het Arie Molenaar Racing Team zich afgelopen seizoen zó 'in the picture' hadden gereden dat ze voor 2001 in aanmerking kwamen voor het leasen van een Honda 500cc viercilinder fabrieksmachine, verkeerde Nederland in een jubelstemming. Nu, bijna vijf weken later, blijkt de tijdspanne te kort om een dergelijk uniek project te kunnen verwezenlijken. "Vóór dit weekeinde moesten de contracten en aanbetalingen gerealiseerd zijn en liep voor Jurgen de andere optie af. We zaten en zitten nog bij tal van serieuze gegadigden aan de onderhandelingstafel, maar het grootste probleem is dat beide hoofdsponsors niet meegaan. En nu de combinatie van de bestaande hoofdsponsors met nieuwe partners binnen dit tijdsbestek niet te realiseren bleek, heeft Jurgen moeten kiezen en hebben wij de optie voor de Honda 500cc fabrieksmotoren onder die tijdsdruk moeten laten schieten", meldt teammanager Arie Molenaar zwaar aangeslagen.

"Bijna iedereen riep dat het onmogelijk was om voor Nederland, met zo'n kleine motormarkt, een Honda 500cc 4-cilinder fabrieksmachine bij 's wereld grootste motorfabrikant los te krijgen", vervolgt Molenaar. "Daarover heb ik de laatste 4 maanden van het seizoen dag-in dag-uit met en in Japan overleg gevoerd en die missie is geslaagd. We zijn Honda veel dank verschuldigd voor deze erkenning en het vertrouwen dat ze in ons hebben getoond. Maar nu is de mogelijkheid daar, en gaat deze unieke kans aan onze neus voorbij. We hebben er de afgelopen maanden allemaal keihard aan gewerkt, maar met het niet nakomen van diverse sponsortoezeggingen valt het project als een kaartenhuis in elkaar. Natuurlijk zijn we ook volop bezig geweest om nieuwe sponsors te interesseren. En de belangstelling was er, maar het bleek niet binnen de gestelde deadlines rond te krijgen. Daar baal ik verschrikkelijk van", aldus Molenaar, die zich in de komende periode zal bezinnen op de toekomst om de know-how en ervaring van het team (dat in '95 en '96 met 'Haru' Aoki de wereldtitel in de 125cc klasse veroverde) mogelijk met de steun van nieuwe partners en de groep vaste sponsors voor de vaderlandse wegracerij niet verloren te laten gaan.

f 6 Miljoen reclamewaarde

Sponsorbemiddelaar Lee van Dam vindt het jammer dat er geen extra tijd meer is om alle ingezette onderhandelingen tot de laatste en vaak beslissende vergaderingen af te kunnen ronden. "Het is een uniek en uiterst interessant project. Dit jaar hebben we alleen al in Nederland 6 miljoen gulden aan reclamewaarde via free publicity gescoord, en wat te denken van wereldwijd? En als je de impact en hausse aan extra publiciteit van Jurgen's resultaten met een Honda V4 inschat, zal dat wereldwijd een veelvoud aan reclamewaarde betekenen. Vandaar dat er ook tal van bedrijven grote interesse hebben, maar met dit soort budgetten gaat men niet over één nacht ijs. We hadden gehoopt dat de steun van de huidige hoofdsponsors als basis zouden kunnen dienen, waar we één of meer goede partners bij wilden zoeken om het benodigde totaalbudget van 4 miljoen US dollars te kunnen realiseren. Maar de basis viel weg. Evengoed had het project zeker kunnen slagen, maar de aanlooptijd bleek te kort. Aanvankelijk geloofde niemand dat de Honda V4 er zou komen. Toen zeker werd dat die er kwam hebben we de sponsoronderhandelingen met tal van partijen weer heropend en verder opgestart bij tal van nieuwe potentiële sponsors. We hebben met 150 bedrijven serieuze onderhandelingen gevoerd, en zitten er nog steeds bij zo'n 25 aan tafel. Ik zou dolgraag die week extra respijt hebben om alle onderhandelingen af te kunnen ronden, zodat je zeker weet dat je alle mogelijkheden hebt benut...".

Geen succes, ondanks positieve reacties

Van den Goorbergh: "Je kunt wel zeggen dat ik aanvankelijk heel blij was met de toezegging van de Honda Racing Corporation dat we voor een V4 in aanmerking kwamen. Een erkenning van je prestaties en die van het team en een blijk van vertrouwen in de toekomst. Maar de kosten van een team met V4-Honda's zijn hoog. En dan doe je het, vergeleken met de andere teams, nog rustig aan! Arie Molenaar en Lee van Dam hebben alles in het werk gesteld om met de huidige sponsors én met nieuwe gegadigden het budget rond te krijgen. Hoewel alle reacties van fans, pers en sponsors overweldigend waren bleek het rond krijgen van het budget te moeilijk. De deadlines bij Honda en een andere optie voor mij als coureur waren dit weekeinde. Toen bleek dat er geen zekerheid omtrent het budget was, heb ik de knoop door moeten hakken. Het nemen van die beslissing is overigens niet gemakkelijk geweest. Met het rijden van een V4 Honda zouden mijn dromen werkelijkheid worden. Verder gaan met het team van Arie Molenaar Racing, chef technicus Hans Spaan de huidige groep monteurs was dan ook mijn eerste optie. Doodzonde dat het niet door kan gaan, want we hebben er in het afgelopen seizoen allemaal keihard aan gewerkt en het ook verdiend. Het heeft geen zin om iemand met een beschuldigende vinger aan te wijzen. De deadlines waren verstreken", aldus Jurgen van den Goorbergh.

Willem Lute Sport & Media
e-mail (delalute@wxs.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie