Den Haag, Eindhoven en Tilburg strijden titel zonneboiler

21-Nov

Broeikasgassen concreet verminderen

Den Haag, Eindhoven en Tilburg strijden om felbegeerde titel

Den Haag, Eindhoven en Tilburg zijn genomineerd voor de titel Zonneboilerstad 2000. Iedereen kan vanaf vandaag (zondag 19 november 2000, 09.00 uur) tot en met woensdag 29 november

12.00 uur meestemmen. Kijk op internet www.vara.nl/vroegevogels of luister naar VARA Vroege Vogels, radio 1, elke zondag 08.08 10.00 uur. Onder de inzenders worden twee zonneboilers verloot.

Stemmers zullen doorslag geven.

De lobby binnen de drie steden en daarbuiten is begonnen. De burgemeesters van de genomineerde steden, de heren Deetman (Den Haag), Stekelenburg (Tilburg) en loco-burgemeester Scherf (Eindhoven) waren vandaag en zijn de komende twee weken in VARA Vroege Vroege Vogels te horen. Ook op internet is hun betoog nog te beluisteren tot 29 november 12.00 uur.

Iedereen kan een stem uitbrengen op de stad die naar zijn/haar mening de titel Zonneboilerstad verdient. Stemmers maken kans op een zonneboiler.

Broeikasgassen concreet aanpakken

Novem organiseert in opdracht van het ministerie van Economische Zaken dit jaar voor de zesde maal de verkiezing Zonneboilerstad 2000. Door zonneboilers toe te passen worden gasverbruik en CO2-uitstoot verminderd. Met de verkiezing Zonneboilerstad van het Jaar worden de voordelen van duurzame energie extra onder de aandacht van bestuurders, bouwers en consumenten gebracht. Nederlanders met een zonneboiler in hun woning gebruiken minder gas en stoten minder schadelijke broeikasgassen uit. In Nederland zijn inmiddels meer dan 45.000 zonneboilers geplaatst.

De professionele bouwpartners (woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars, architecten, adviesbureaus en energiebedrijven) hebben in grote getale gereageerd op de oproep om gemeenten voor te dragen voor de titel Zonneboilerstad. In totaal zijn veertig gemeenten voorgedragen, die een vooruitstrevend beleid voeren op het gebied van duurzame energie en zonneboilers. Een vakjury onder voorzitterschap van het ministerie van Economische Zaken- heeft hieruit drie steden genomineerd.

De belangrijkste criteria voor de jury waren: Zonneboilers structureel een plaats in het (duurzame energie)beleid; Zonneboilers toegepast in de nieuwbouw en vooral ook in de bestaande bouw; Goede voorbeeldprojecten met zonneboilers; Communicatie met alle bouwpartijen en inwoners en zonneboilers toegepast in utiliteitsprojecten en gemeentelijke gebouwen.

Bron: Novem

P0047DS2