Politiebericht Utrecht: district Utrecht stad, 13.00 uur

Datum nieuwsfeit: 19-11-2000

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 19-11-2000

Politiebericht Utrecht: district Utrecht stad, 13.00 uur
Vechtpartij (zie ook persbericht 17 november)

UTRECHT Het slachtoffer dat afgelopen vrijdag na een vechtpartij aan de Adelboldstraat naar het UMC is overgebracht en geopereerd is, maakt het naar omstandigheden goed. De 36-jarige man uit Hairdrie (Schotland) is buiten levensgevaar. De tweede man die licht gewond raakte, een 38-jarige man eveneens uit Hairdrie, is dezelfde avond nog naar huis teruggekeerd. Hij had licht hoofdletsel.

De politie van het district Utrecht Noord zet het onderzoek naar deze vechtpartij voort. Maandag 20 november worden de vier aangehouden verdachten, voorgeleid voor de Officier van Justitie.

Getuigen mishandeling gezocht

UTRECHT Een 45-jarige vrouw uit Utrecht werd zaterdagmiddag rond vijf uur op het Caminghaplantsoen mishandeld door een jongen en twee meisjes.

De vrouw liep over het Caminghaplantsoen en achter haar liepen een jongen en twee meisjes. Plotseling voelde de vrouw een duw op haar achterhoofd. Ze keek om en zag dat de jongen een sigaret op haar pet probeerde te doven. De vrouw vroeg of hij dat leuk vond en hierop ontstond enig heen en weer geduw. De twee meisjes bemoeiden zich er ook mee. De vrouw heeft verschillende klappen en schoppen gekregen. Ook is zij door een van meisjes met een hamer vermoedelijk op haar arm geslagen. De vrouw zag kans zich te onttrekken aan het gevecht en is toen hard weggelopen. Thuis aangekomen heeft zij de politie gebeld. De politie onderzoekt de zaak en roept getuigen te bellen met recherche Tolsteeg via het Landelijke Toegangsnummer Politie: 0900 8844.

Signalement jongen: ongeveer 12 jaar oud, donker krullend zwart haar. Signalement meisjes: tussen de 15 en 17 jaar oud, ca. 1.75m lang, een meisje had lang zwart haar en het andere meisje had geblondeerd en golvend haar.

A-scociaal rijgedrag

UTRECHT Zondagochtend rond twee uur wilden surveillerende agenten op de Voorstraat een automobilist controleren vanwege zijn a-sociale rijgedrag.

Toen de agenten hun surveillanceauto voor de auto van de bestuurder zetten, reed deze er met hoge snelheid vandoor richting de Lange Janstraat. Op de Nobelstraat reed de automobilist zich vast. De agenten stapten uit de auto en op dat moment ging de bestuurder er weer snel vandoor richting Nachtegaalstraat, Wilhelminapark, Van Ostadelaan en vervolgens richting A2 richting Nieuwegein en Houten. Een en ander ging gepaard met hoge snelheden en het negeren van diverse rode verkeerslichten. De agenten hielden afstand om niet onnodig gevaar uit te lokken en zijn de automobilist ter hoogte van industrieterrein Plettenburg kwijt geraakt.

De politie Lekstroom heeft meegezocht naar de bestuurder; deze is echter in de omgeving niet meer aangetroffen. De politie stelt een onderzoek in naar de bestuurder van de auto.

Burgers houden vernieler aan

UTRECHT Zondagmorgen rond kwart voor twee hielden twee mannen uit Nieuwegein, 30 en 36 jaar, een vernieler aan. Deze man, 34 jaar uit Amersfoort, liep over de Lange Viestraat in de richting van de Voorstraat. Onderweg trapte hij twee fietsen omver. Enkele meters verderop trapte hij een aantal maal tegen een etalageruit. Hierop hielden de getuigen de man aan. Zij konden hem meteen overdragen aan politieagenten die net aan kwamen lopen. De Amersfoorter heeft een proces-verbaal gekregen voor vernieling.

Dronken automobilist rijdt tramtunnel in
UTRECHT Een 26-jarige man uit Boxtel reed rond half twaalf zaterdagavond in dronken toestand het tramgedeelte onder de Leidseveertunnel door. De man reed vanaf het Smakkelaarsveld richting Westplein. In het midden van de tunnel reed de bestuurder tegen een in het midden gelegen betonnen voet. De auto, die total loss was, is weggetakeld. De bestuurder liep zover bekend geen verwondingen op. Wel bleek uit de ademtest dat de man teveel gedronken had; hij had een alcoholpromillage van 2.0. Zijn rijbewijs is ingenomen. Hij zal zich voor de rechter moeten verantwoorden. Het baanvak voor tram- en busverkeer was na ongeveer 20 minuten weer vrij.

Gewapende overval
UTRECHT Rond drie uur zaterdagmiddag werd een overval gepleegd op een eetgelegenheid aan de Amsterdamsestraatweg. Een 17-jarige medewerker uit Utrecht opende de winkel. Toen hij even een vuilniszak naar buiten bracht en weer naar binnen liep werd hij gevolgd door twee mannen. Een van hen bedreigde hem met een klein vuurwapen en vroeg om geld. De Utrechter antwoordde hier niet op en werd geslagen en geschopt. De mannen gingen na het vinden van het geld, er weer vandoor. De buit bedraagt enkele honderden guldens. De politie onderzoekt de overval.

Rollenbollen met kaasdief
UTRECHT Zaterdagmiddag rond half twee probeerde een 27-jarige man uit Utrecht op het Godebaldkwartier een kaasdief aan te houden. De verdachte, een 24 jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats, had een kaas gestolen uit een winkel. De getuige zag dit en wilde hem aanhouden. Hierop ontstond een worsteling waarbij zij over de grond rolden. De Utrechter werd door omstanders geholpen. Op een gegeven moment raakte de verdachte onwel. Hij kreeg het benauwd. Ambulancepersoneel hebben de man wat zuurstof toegediend waarna het weer goed ging. De verdachte is aangehouden voor winkeldiefstal en zal hiervoor een proces-verbaal krijgen.

Europese alcoholcontrole
Afgelopen nacht vond in Nederland een grootschalige alcoholcontrole plaats, waarbij op 348 locaties controleposten werden ingenomen. De actie maakt deel uit van een grootscheepse Europese alcoholcontrole. De centrale actie wordt vanuit The Metropolitan Police Service in Londen gecoördineerd. De Nederlandse resultaten worden in Londen bij de resultaten van de overige landen gevoegd en in de loop van de week wordt het resultaat van de complete controle vanuit Groot Brittannië bekend gemaakt. De internationale samenwerking is bedoeld om automobilisten en andere weggebruikers te laten weten dat alcohol in het verkeer nergens in Europa wordt getolereerd.

In Nederland werden in totaal 49.564 automobilisten gecontroleerd. In 556 gevallen was teveel alcohol gedronken en volgde proces-verbaal. Onder deze chauffeurs hadden 73 een score van 1.3 promille of hoger. Van deze bestuurders in het rijbewijs in beslag genomen. De hoogst gemeente alcoholscore was ruim 2.8 promille. De politie en Koninklijke Marechaussee zetten tijdens de actie 1.254 personeelsleden in.

In de regio Utrecht werden op 25 locaties controles gehouden en werden 83 agenten ingezet voor deze aktie. In totaal werden er 49 aanhoudingen verricht, 6 rijbewijzen werden ingenomen en de hoogst gemeten percentage bedroeg 2 promille.

In de stadsdistricten van Utrecht werd er op 4 locaties gecontroleerd. 766 blaastesten werden afgenomen 8 aanhoudingen verricht 8 processen-verbaal uitgeschreven 1 rijbewijs ingevorderd De hoogst gemeten waarde bedroeg 2.00 promille.