Emissie nieuwe KPN-aandelen geslaagd

Datum: 19 november 2000

Nummer: 084p

EMISSIE KPN SUCCESVOL

OPBRENGST VAN ¤4 MILJARD UIT DE EMISSIE VAN GEWONE AANDELEN EN ¤1,5 MILJARD UIT DE EMISSIE VAN CONVERTEERBARE OBLIGATIES

EMISSIEPRIJS INSTITUTIONELE BELEGGERS: ¤ 17 PER AANDEEL

EMISSIEPRIJS PARTICULIERE BELEGGERS: ¤ 16,30 PER AANDEEL

KPN heeft vandaag bekendgemaakt dat de gecombineerde wereldwijde emissie van nieuwe aandelen en achtergestelde converteerbare obligaties succesvol is afgesloten. De bruto-opbrengst van de emissie bedraagt ¤ 5,5 miljard, en kan toenemen tot circa ¤ 6,3 miljard indien beide greenshoe opties van 15% volledig worden uitgeoefend.

De aandelen emissie was twee keer overtekend. KPN zal in totaal 236,5 miljoen nieuwe aandelen uitgeven ter waarde van ¤ 4 miljard (exclusief de greenshoe optie). De institutionele emissieprijs per aandeel is vastgesteld op ¤ 17 (USD 14,48 per ADS). De emissieprijs voor particuliere beleggers is vastgesteld op ¤ 16,30 per aandeel, hetgeen een korting van circa 4% ten opzichte van de institutionele emissieprijs betekent. Particuliere beleggers kunnen tevens aanspraak maken op één bonusaandeel voor elke 10 aandelen die zij tijdens deze emissie hebben verworven en tot en met 21 november 2001 via een van de deelnemende banken in bezit houden.

De toewijzing van aandelen aan particuliere beleggers die deelnemen aan de Europese emissie voor particuliere beleggers zal volgens het volgende algoritme plaatsvinden: iedereen ontvangt gegarandeerd 30 aandelen. Voor inschrijvingen daarboven geldt: 30 aandelen plus 69% van de vraag boven 30 aandelen.

Ter illustratie een aantal rekenvoorbeelden:
Aantal aandelen KPN waarop is ingeschreven
Aantal toegewezen aandelen
30 30
50 43
100 78
150 112
200 147
500 354
1000 699
De grote belangstelling van institutionele en particuliere beleggers heeft erin geresulteerd dat institutionele beleggers circa 87% van de aandelen toegewezen krijgen en particuliere beleggers circa 13%. De grote vraag naar de converteerbare obligaties zorgde ervoor dat de inschrijving 11 maal werd overtekend. KPN zal achtergestelde converteerbare obligaties uitgeven ter waarde van nominaal ¤ 1,5 miljard (exlusief de greenshoe optie van 15%). De coupon voor deze obligaties is vastgesteld op 3,5% en de conversiepremie op 26%. Gebaseerd op de institutionele emissieprijs van de gewone aandelen van ¤ 17 per aandeel is de resulterende conversieprijs ¤ 21,42. Houders van achtergestelde converteerbare obligaties kunnen deze gedurende de periode van 24 november 2000 tot 24 november 2005 converteren in aandelen of ADSen KPN. KPN kan de converteerbare obligaties op of na 25 november 2002 aflossen tegen 100% van de hoofdsom van de converteerbare obligaties plus geaccumuleerde rente, op voorwaarde dat de aandelen langer dan 30 opeenvolgende beursdagen verhandeld zijn tegen een koers die ten minste 30% hoger is dan de conversieprijs.

Paul Smits, voorzitter van de Raad van Bestuur van Koninklijke KPN N.V.: "we zijn zeer verheugd over het feit dat we ons vooraf gestelde doel hebben bereikt ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Hieruit blijkt dat de investeerders groot vertrouwen hebben in KPN en zijn toekomstplannen."

De inhoud van dit persbericht mag niet worden geïnterpreteerd als een aanbod voor verkoop van effecten in de Verenigde Staten. De effecten mogen niet worden aangeboden of verkocht in de Verenigde Staten zonder dat deze effecten worden geregistreerd conform de U.S. Securities Act 1933, als geamendeerd, of zonder dat een dispensatie hiervoor is verkregen. Een eventuele verkoop van de effecten in de Verenigde Staten zal slechts geschieden op basis van een prospectus, verkrijgbaar bij KPN, waarin onder meer gedetailleerde informatie over KPN, haar management en financiële informatie is opgenomen. KPN beoogt een deel van de voorgenomen uitgifte in de V.S. te registreren.

Dit bericht is gepubliceerd namens Koninklijke KPN N.V. en is goedgekeurd door ABN AMRO Equities UK Limited en Salomon Brothers International Limited, dit uitsluitend ten behoeve van het in paragraaf 57 bepaalde van de Financial Services Act 1986.

KPN Marinus Potman +31 (0) 70 332 4528

Citigate Dewe Rogerson Cary Martin +44 (0) 7775 600 815 Kevin Soady +44 (0) 831 220 135
Sarah Hamilton +44 (0) 836 295 291

Noot voor redacties