Eureko komt met nieuwe vermogensbeheerder

Achmea Groep

Eureko komt met nieuwe vermogensbeheerder

Amsterdam, 20 november 2000

Eureko B.V. heeft vandaag de introductie bekendgemaakt van haar nieuwe vermogens-beheerder Eureko Global Asset Management (EGAM), dat gevestigd zal zijn in Amsterdam.
De nieuwe onderneming krijgt de vorm van een gezamenlijke activiteit binnen Eureko bestaande uit het vermogensbeheerbedrijf van Banco Comercial Português (BCP/AFI) en dat van Achmea Holding (AGI). In juli dit jaar maakten BCP en Achmea al bekend voornemens te zijn een nieuwe onderneming op te richten onder de vlag van Eureko, met als opzet het bedrijf, waarin BCP zijn verzekeringsactiviteiten inbrengt, en Achmea al haar activiteiten, binnen twee jaar op de beurs te brengen. Met de oprichting en introductie van EGAM heeft Eureko een belangrijke eerste invulling gegeven aan de in juli geschetste ontwikkelingsplannen.
Eureko rekent Vermogensbeheer tot één van haar kerntaken die ondersteund worden door bestaande synergie en de aanwezige expertise in vermogensbeheer. Het is de bedoeling dat EGAM zijn positie versterkt en uitgroeit tot één van de toonaangevende vermogensbeheerders in Europa. De onderneming denkt dat te kunnen bereiken door de voorwaarden te creëren voor uitbreiding van de huidige activiteiten via het winnen van nieuwe klanten en het aantrekken van nieuwe partners.
EGAM gaat van start als onafhankelijke Eureko-onderneming, gebruik makend van de sterke punten van het vermogensbeheerbedrijf van Achmea en BCP. Op 30 juni 2000 bedroeg het gezamenlijk beheerd vermogen in totaal EUR 78,0 miljard.
Banco Comercial Português, S.A. (BCP) is leider op de Portugese markt voor vermogens-beheer, met een aandeel van 37% in het beheer van beleggingsfondsen en een aandeel van 25% in het beheer van pensioenfondsen, waarin de bank de eerste plaats inneemt. Op 30 juni van dit jaar had AFI ongeveer EUR 19,8 miljard aan vermogen onder beheer.
AGI, onderdeel van Achmea, is de grootste leverancier van complete diensten op het gebied van vermogensbeheer in Nederland en neemt een belangrijke positie in op de Europese markt voor pensioenfondsen. Op 30 juni 2000 bedroeg het door AGI beheerd vermogen in totaal 54,9 miljard.

João Talone, CEO van Eureko, zei in zijn toelichting op de bekendmaking: "Dit is een zeer belangrijke stap voor Eureko. Toen we in juli de oprichting van het `nieuwe' Eureko B.V. aankondigden, was dat niet meer dan dat - de aankondiging van onze voornemens. We hadden nog veel werk te verzetten en ambitieuze plannen voor de toekomstige ontwikkeling van de onderneming. Nu we nog maar een paar maanden verder zijn, is het mij dan ook een genoegen te kunnen stellen dat de eerste onderdelen van het totaalplan al vruchten beginnen af te werpen. Ons doel is via de nieuwe Vermogensbeheerder een dienst van wereldklasse te bieden."

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Eureko
Lorrie Morgan