Halfjaarresultaat Libertel

Bron: Libertel
Libertel

Totaal aantal pagina's: 8

Voortgaande groei van omzet en winst

halfjaarresultaat

Zes maanden eindigend
op 30 september

20001999stijging %
Klanten per einde van de periode 2.982.000 1.935.000 +54%

(in miljoenen euro's)
Omzet 555,7 419,8 +32%
EBITDA 127,9 83,5
+53%
EBITDA als % van de omzet 23%20%

Resultaat voor belasting 55,9 41,6 +34%
Nettoresultaat 35,4 26,0
+36%

Winst per gewoon aandeel (EUR) 0,11 0,08 +36%

John de Wit, Voorzitter van de Directie van Libertel N.V.: "Libertel heeft weer veel bereikt in de afgelopen zes maanden. We hebben meer dan 500.000 nieuwe klanten op ons netwerk mogen verwelkomen, waardoor we ons marktaandeel van meer dan 30% in de Nederlandse markt hebben behouden. Hierdoor zijn zowel onze omzet als onze winst toegenomen. We hebben succesvol in onze toekomst geïnvesteerd door het verwerven van een UMTS-licentie. We hebben de eerste ingebruikname van GPRS bij een klant in Nederland afgerond. Tevens hebben wij een deelname in Vizzavi gerealiseerd, die het ons mogelijk maakt onze internetdiensten uit te breiden. Daarnaast hebben we onze non-voice omzet belangrijk vergroot."

Marktaandeel
In de eerste helft van het boekjaar groeide het aantal klanten van Libertel netto met circa 534.000 aansluitingen. Op 30 september 2000 bedroeg het totale aantal klanten ongeveer 3,0 miljoen. Dit is een stijging van 54% vergeleken met de stand op 30 september 1999. Op dit moment bestaat 69% van ons klantenbestand uit prepaidklanten. De grootste stijging in postpaidklanten vond plaats in de zakelijke markt; een marktsegment dat zeer belangrijk is voor Libertel. Op 30 september 2000 bedroeg ons marktaandeel ongeveer 31%, waarmee wij onze eerder uitgesproken doelstelling hebben behaald.

Financiële resultaten

Omzet
In de eerste zes maanden steeg de omzet van Libertel tot EUR 555,7 miljoen, een stijging van 32% vergeleken met dezelfde periode van het vorige jaar. Deze groei is het gevolg van de sterke groei van het aantal klanten en de belangrijke groei van de non-voice omzet.

De ARPU (average revenue per user), is momenteel EUR 31 per maand. Dit is een daling ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar. Deze daling is voornamelijk het gevolg van het grotere aandeel van prepaid gebruikers, die gemiddeld een lagere omzet generen.

De non-voice omzet bleef in de eerste zes maanden stijgen door het gebruik van Short Message Service (SMS). Het gebruik van SMS steeg, vergeleken met september 1999, met 352% tot 21,4 miljoen berichten in september 2000. De introductie van SMS-diensten voor prepaidklanten heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd.

Winst voor financiële baten/lasten, belasting en afschrijving (inclusief goodwill) (EBITDA) De EBITDA steeg met 53% vergeleken met het vorige jaar, tot EUR 127,9 miljoen. De EBITDA-marge steeg met drie punten tot 23%. De belangrijkste reden voor de EBITDA stijging is de sterke omzetstijging en de schaalvoordelen die zijn gerealiseerd als gevolg van het grotere aantal klanten en de voortdurende investeringen in de organisatie.

Nettoresultaat en winst per aandeel
Het nettoresultaat steeg met 36% tot EUR 35,4 miljoen. De winst per aandeel steeg eveneens met 36% vergeleken met dezelfde periode van het vorige jaar, tot EUR 0,11. De stijging van het nettoresultaat is het gevolg van de hogere EBITDA, gedeeltelijk tenietgedaan door hogere afschrijvingen en financiële lasten. De stijging van 56% van de afschrijvingen tot EUR 56,7 miljoen is voornamelijk het gevolg van voortdurende investeringen in het netwerk en ondersteunende systemen. Dit is gedaan om de hoge kwaliteit van de service te waarborgen en de capaciteit van het netwerk ten behoeve van de sterke groei van het aantal klanten te vergroten. De financiële lasten stegen met 183% tot EUR 15,3 miljoen als gevolg van de verwerving van de A-licentie voor het gebruik van de UMTS-frequentie voor EUR 713,8 miljoen.

Andere hoogtepunten
Operationele kwaliteit
Libertel streeft ernaar voor haar klanten de hoogste kwaliteit te waarborgen. In de afgelopen zes maanden heeft Libertel EUR 94,2 miljoen in met name het netwerk geïnvesteerd om een voortdurend hoge netwerkkwaliteit en optimale dekking te garanderen. Deze inspanningen werden beloond toen een onderzoek, uitgevoerd door KEMA in het derde kwartaal van 2000, opnieuw liet zien dat Libertel beschikt over het beste netwerk van alle Nederlandse aanbieders van mobiele telefoondiensten. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut kwam tot de conclusie dat het Libertel-netwerk was verbeterd vergeleken met de KEMA-onderzoeken uitgevoerd in het eerste en tweede kwartaal van 2000. Verder scoorde Libertel "significant beter" met betrekking tot het maken van verbindingen, spraakkwaliteit en het in stand houden van gesprekken.

Innovatie
GPRS/UMTS
Libertel heeft in de afgelopen zes maanden opnieuw een leidende rol gespeeld bij het implementeren van nieuwe technologieën in Nederland. Libertel was bijvoorbeeld de eerste Nederlandse aanbieder van mobiele diensten die General Packet Radio Service (GPRS) introduceerde. GPRS maakt het mogelijk om data met hoge snelheid te verzenden en te ontvangen met behulp van mobile communicatie. In juli slaagde Libertel erin om één van de vijf licenties voor het exploiteren van UMTS-diensten in Nederland te verwerven. Hierbij werd de grootste frequentietoewijzing verkregen.

Vizzavi
In het afgelopen halfjaar kondigde Libertel aan dat het gaat samenwerken met Vizzavi, een bedrijf dat internetdiensten in Europa aanbiedt. Hiertoe heeft Libertel een belang genomen van 20% in Vizzavi Nederland. Vizzavi is de multi-access portal joint venture van Vodafone en Vivendi. Libertel zal haar door Libertel Whepp opgebouwde kennis, deskundigheid en activa inbrengen om gezamenlijk producten en diensten te ontwikkelen die uiteindelijk geëxploiteerd zullen worden door Vizzavi in Nederland. Vizzavi zal haar klanten door heel Europa een grote verscheidenheid aan diensten aanbieden via PC en mobiele telefoon. Klanten van Libertel kunnen al profiteren van Vizzavi als Internetprovider en kunnen daarbij gebruik maken van de vele diensten waaronder tips voor vrije tijd, spelletjes, routeplanners, en al het mogelijke nieuws over sport en financiële zaken. Alle diensten kunnen worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de klant. In de toekomst zal toegang ook mogelijk zijn via Betaal TV en nieuwe mobiele digitale apparaten.

Nieuwe mobiele diensten
Libertel heeft in de afgelopen zes maanden een aantal innovatieve diensten voor haar klanten geïntroduceerd, waaronder op SMS gebaseerde informatiediensten. Deze diensten maken het klanten mogelijk nieuwsberichten en commerciële informatie via hun mobiele telefoon te ontvangen. Libertel introduceerde ook een nieuwe dienst die klanten de mogelijkheid biedt om het tegoed van hun prepaid telefoon met behulp van hun creditcard op te waarderen.

Daarnaast heeft Libertel roamingovereenkomsten afgesloten, waardoor het mogelijk wordt voor Libertelklanten om in 109 landen te bellen en gebeld te worden. Dit betekent dat Libertel van alle Nederlandse aanbieders van mobiele telefoondiensten haar klanten het grootste internationale bereik aanbiedt.

Distributie
Libertel hecht veel waarde aan het bieden van uitstekende service aan de klant. Als gevolg daarvan heeft Libertel in de afgelopen zes maanden het aantal verkooppunten vergroot tot 50 City Points en 28 Business Points. Libertel zal hierdoor zowel de zakelijke als de particuliere markt beter kunnen bedienen.

Libertel heeft ook een zeer interessant nieuw internet verkoopkanaal opgestart in samenwerking met Vizzavi Nerderland. Via dit kanaal kunnen klanten makkelijk een breed scala van accessoires en diensten voor mobiele telefoons aanschaffen. Klanten kunnen gebruik maken van deze mogelijkheden via mobiele telefoon of PC.

Merk
Libertel volgt voortdurend de ontwikkeling van haar merkimago en merkbekendheid, en blijft voortdurend investeren in het vergroten van haar naamsbekendheid en merkvoorkeur. Libertel zal aan het begin van 2001 in samenwerking met Vodafone een "dual branding" campagne starten. Deze campagne zal het Libertel mogelijk maken te profiteren van de kracht van beide merken. Het zal de klanten duidelijk worden wat de voordelen zijn in termen van Europese merkidentiteit, betere multinationale producten en internationale service.

Vooruitzichten
Libertel is onverminderd optimistisch voor het boekjaar 2000/2001. De marktgroei in de eerste zes maanden was groter dan verwacht, waarbij de marktpenetratie in Nederlandse steeg van 48% tot meer dan 60%. Dit betekent dat er nu in Nederland meer mobiele, dan vaste aansluitingen zijn . Wij verwachten verdere groei in de tweede helft van het jaar, leidend tot een marktpenetratie van ten minste 65% op 31 maart 2001. Libertel is overtuigd dat het in deze omstandigheden haar positie qua marktaandeel zal handhaven.

In de nabije toekomst zullen steeds meer synergievoordelen in de samenwerking met Vodafone zichtbaar worden. Deze synergiën zullen zowel uit omzet- als kostensynergieën bestaan. De omzetsynergiën zullen voortkomen uit pan-Europese productontwikkeling en marketing, de introductie van nieuwe technologieën, het sneller op de markt brengen van nieuwe producten en toenemend gebruik van bestaande producten. De kostensynergieën zullen onder meer mogelijk zijn op het gebied van infrastructuur, wereldwijde inkoopvoordelen bij inkoop van handsets en besparingen op overheadkosten met betrekking tot productontwikkeling en -introductie.

Over het gehele boekjaar dat eindigt op 31 maart 2001, verwacht Libertel een gezonde groei van omzet, EBITDA en bedrijfsresultaat. Wij willen deze omzetgroei realiseren door nieuwe en innovatieve producten en diensten te blijven introduceren in de markt. Wij verwachten ook onze EBITDA en ons bedrijfsresultaat te verbeteren door gebruik te blijven maken van de kracht van onze eigen organisatie en distributie en het blijven profiteren van de bereikte schaalvoordelen . Wij zullen blijven investeren in ons netwerk en in nieuwe producten, diensten en technologieën om in de behoefte van onze klanten te blijven voorzien.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is een van de grootste aanbieders van mobiele telefoondiensten in Nederland. Het bedrijf is voor 70% eigendom van de Vodafone Group. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van Euronext Amsterdam N.V.

Voor meer informatie:
Arie de Zeeuw, Corporate Public Relations, Libertel N.V. 043-3557975 Mike Gallentine, Investor Relations, Libertel N.V. 043-3557179

www.libertel.nl voor financiële presentaties, resultaten en persberichten