Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 20-11-2000 Politieberichten van 19/11 (13.00 uur) t/m 20/11 (13.00 uur)

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 13.35 uur werd op het Rietgras een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 24-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 285 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Tytsjerk: diefstal auto
Afgelopen vrijdag tussen 18.00 en 22.00 uur werd vanaf het bedrijfsterrein van een autobedrijf aan de Buorren een personenauto, merk Mercedes C, type 220 D, kleur groen, voorzien van het kenteken LP-JS-05 gestolen. De eigenaar, een 57-jarige inwoner van Tytsjerk, heeft aangifte gedaan.

Terschelling: vrouw valt van paard
Zondag tussen 10.30 en 12.30 uur was een vrouw met haar vriendin en vriend gaan paardrijden in het duingebied in de omgeving van Formerum. In de duinen was het paard van de vrouw, een 23-jarige inwoonster uit Epe, gestruikeld. De vrouw was daarbij van het paard gevallen en met haar voet in de stijgbeugel vast blijven zitten. Het paard was hierna weggerend. De berijdster werd mee gesleurd. Uiteindelijk viel de vrouw uit de stijgbeugel. Zij werd met de reddingsboot overgebracht naar het MCL-Zuid in Leeuwarden. Na behandeling kon de vrouw naar huis. Zij had behalve een gat in haar hoofd, kneuzingen en blauwe plekken niets aan het ongeval over gehouden.

Kimswerd: auto te water
Zaterdag omstreeks 20.45 uur parkeerde een 20-jarige inwoner van Leeuwarden zijn auto op de Streek. Eenmaal binnen bij een kennis werd hem verteld dat zijn auto niet meer op de plaats stond, waar hij hem had neergezet. Het bleek dat de auto in de sloot dreef voor de woning. Betrokkene heeft de auto niet goed in de versnelling gezet (handrem werkte niet). Aangezien de rijbaan van de Streek schuin afloopt richting water, is het verhaal verder bekend. De auto werd door een takelbedrijf weer op het droge gezet.

Joure: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 17.45 uur wilde de bestuurder van een personenauto, een 19-jarige inwoner van Haskerhorne, zijn auto op de rijbaan van de E.A. Borgerstraat keren. Bij deze manoeuvre zag hij een bromfiets, bestuurd door een 19-jarige inwoner uit Joure, die uit tegenovergestelde richting naderde, over het hoofd. De bromfietsers reed tegen de voorzijde van de auto en kwam ten val. De bromfietser klaagde over een zere knie en is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Dronrijp: inbraak woning
Zondag tussen 10.30 en 14.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Longbuorren. Aan de achterzijde werd een thermopaneruit vernield. Uit de woning werden 2 portemonnees weggenomen, met in elke portemonnee ongeveer f 100.-. De eigenaar, een 40-jarige inwoner van Dronrijp, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan De Eker. De achterdeur werd opengebroken. Uit de woning werd een computer, oud model, weggenomen. De eigenaar, een 65-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Sneek: onder invloed
Maandag omstreeks 00.25 uur werd op de Willem Santemastraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 485 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Wolvega: inbraak woning
Zondag tussen 15.15 en 23.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Kerkstraat. Door verbreking van een slaapkamerraam was men binnengekomen. De gehele woning werd doorzocht. Voor zover nu kon worden nagegaan, werd er niets uit de woning weggenomen. De eigenaar, een 72-jarige inwoner van Wolvega, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: rijden zonder rijbewijs
Maandag omstreeks 01.15 uur werd op de Jan Mankeslaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 19-jarige inwoner van Joure, was kort daarvoor gewaarschuwd om niet met zijn auto te gaan rijden, daar hij niet in het bezit was van een rijbewijs. Ondanks deze waarschuwing werd de man even later rijden aangetroffen. De man kreeg een bekeuring ter zake het rijden zonder rijbewijs en zijn auto werd in beslag genomen.

Harlingen: onder invloed
Maandag omstreeks 02.05 uur werd op de Grote Ossemarkt de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 30-jarige inwoner van Midlum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 670 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Joure: onder invloed
Maandag omstreeks 01.50 uur werd op de Rijksweg A 7 voor het verkeersplein Joure een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man reed slingerend over de weg en werd aan de kant gezet. Het bleek dat de bestuurder, een 38-jarige inwoner van Leeuwarden had gedronken en dat hij niet in het bezit was van een rijbewijs. De man werd overgebracht naar het bureau en aldaar blies de man 990 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur.

Leeuwarden: beroving
Maandag omstreeks 02.50 uur liep een 23-jarige inwoner van Britsum over de Nieuwestad. Ter hoogte van het restaurant `Vrouwenpoort` kwam er plotseling een man naast hem lopen. Deze man (verdachte) drukte de inwoner van Britsum tegen de muur van het restaurant en zette hem een mes op de keel. Vervolgens haalde de verdachte onder bedreiging van het mes de portemonnee uit de broekzak van het slachtoffer. Hij nam het geld (een klein bedrag) uit de portemonnee en gooide deze vervolgens op straat en rende weg. Het signalement van de man, leeftijd tussen de 20 en 25 jaar, normaal postuur, lengte ongeveer
1.80 meter, zwart krullend haar, zwarte snor, Hindoestaan uiterlijk. Hij sprak met een Leeuwarders accent. De verdachte droeg donker kleding.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272