Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Brandstofcel-voertuig op methanol voor dagelijks gebruik

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

NECAR 5: modernste brandstofcel-auto ter wereld

(20 november 2000)

Brandstofcel-voertuig op methanol klaar voor dagelijks gebruik in de praktijk

Prestaties met 50 procent verhoogd

Mobiliteit in belangrijke mate gegarandeerd dankzij brandstofcel-voertuigen

Met de NECAR 5, een brandstofcel-voertuig op methanol dat klaar is voor dagelijks gebruik, bewijst Daimler Chrysler de technische haalbaarheid van deze technologie. De testauto, die slechts gering belastend is voor het milieu, haalt snelheden boven de 150 km/h. Bij de NECAR 5 is voor het eerst het volledige brandstofcel-systeem inclusief methanolomvormer in de bodemplaat van de Mercedes-Benz A-klasse ondergebracht. De binnenruimte van de NECAR 5 is daardoor nagenoeg gelijk aan die van een Mercedes-Benz A-klasse.

"De brandstofcel garandeert in belangrijke mate onze mobiliteit voor de toekomst. Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van aardolie, die op lange termijn is gebaseerd op regeneratieve energie en die minimaal milieubelastend is. Met de NECAR 5 zijn we beslist een stuk dichter bij ons doel gekomen een brandstofcel-voertuig te ontwikkelen dat als normaal te gebruiken personenwagen kan worden ingezet", benadrukt Prof. Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de projectgroep brandstofcel-technologie van DaimlerChrysler.

NECAR 5 is de technologische opvolger van NECAR 3. Met dit studiemodel liet DaimlerChrysler in 1997 voor het eerst zien dat de waterstof voor de brandstofcel aan boord van de auto uit vloeibare methanol kan worden gewonnen. Methanol is ideaal voor de opslag van waterstof, omdat het bij normale omgevingstemperatuur vloeibaar is en daardoor net als benzine of diesel behandeld kan worden. De brandstofcel genereert op deze uit methanol verkregen waterstof, bij een reactie met zuurstof, stroom die vervolgens de elektromotor aandrijft.

Het gehele aandrijvingssysteem inclusief de methanolomvormer was in de NECAR 3 nog zeer omvangrijk. DaimlerChrysler is erin geslaagd om het systeem binnen slechts drie jaar de helft kleiner te maken en in de sandwich bodemconstructie van de Mercedes-Benz A-klasse onder te brengen. Tegelijkertijd werd het gewicht van het systeem aanzienlijk gereduceerd, waardoor het totale gewicht van de auto met 300 kg verminderd is.

Het lagere gewicht, de verbeterde motor en de betere werking van de brandstofcel zorgen voor betere rij-eigenschappen en vlottere acceleratie. De aandrijving van de NECAR 5 is niet alleen compacter, maar ook de helft krachtiger dan die van zijn voorganger. De NECAR 3 had nog twee zogeheten brandstofcel-stacks nodig om een elektrisch vermogen van 50 kW op te wekken, terwijl één stack nu goed is voor 75 kW. En hoewel de NECAR 5-testauto zwaarder is dan een normale auto, maakt hij toch al 25% effectiever gebruik van de beschikbare energie uit de brandstof. Bovendien heeft de ontwikkelingsafdeling gebruik gemaakt van grondstoffen die economisch meer verantwoord zijn.

Aangezien de NECAR 5 is voorzien van een elektromotor, beschikt hij over dezelfde eigenschappen als een elektro-auto: de auto rijdt bijzonder stil en dynamisch, er hoeft niet te worden geschakeld en olie verversen behoort tot het verleden.

Afhankelijk van de gebruikte brandstof zijn brandstofcel-auto's uitermate emissiearm of zelfs emissievrij. Als de auto rijdt op waterstof uit een in de auto geplaatste tank, komt er alleen waterdamp uit de uitlaat. De opslag van waterstof vergt echter veel plaats en het creëren van een dekkend netwerk van tankstations voor een gasvormige brandstof zou een zeer kostbare onderneming zijn. Het tanken van pure waterstof is om deze redenen eigenlijk alleen voor grotere wagenparken met bussen of bestel-auto's geschikt. Voor het normale gebruik van personenauto's geeft Daimler Chrysler de voorkeur aan waterstof dat verkregen is uit de brandstof methanol. Methanol kan op soortgelijke wijze als nu het geval is bij benzine en dieselolie via een netwerk van tankstations worden gedistribueerd. De emissie van brandstofcel-auto's die hun waterstof verkrijgen uit methanol is veel geringer dan bij de beste verbrandings-motoren.

Het gebruik van brandstofcel-auto's op methanol kan de uitstoot van kooldioxide met circa een derde verminderen en de uitstoot van smog veroorzakende stoffen zelfs tot bijna nul reduceren. Methanol kan worden gewonnen uit aardgas dat op vele plaatsen ter wereld aanwezig is en nu nog vaak als afvalproduct bij de raffinage van ruwe olie wordt verbrand. Ook kan methanol op regeneratieve wijze uit biomassa worden gewonnen.

De ontwikkelingsafdeling van Daimler Chrysler zal de NECAR 5 de komende tijd uitgebreid testen om zodoende gegevens voor verdere verbetering te verzamelen. Prof. Dr. Ferdinand Panik verklaart in welke richting de ontwikkeling gaat: "De brandstofcel-aandrijving bevindt zich nu nog in het ontwikkelingsstadium, maar moet al binnen enkele jaren in elk opzicht kunnen wedijveren met de gebruikelijke verbrandingsmotor, en daarbij het milieu veel minder belasten."

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie