Bedrijven besteden 1,3 miljard aan energiezuinige middelen

Senter

20 Nov 2000.

Bedrijfsleven besteedt NLG 1,3 miljard aan energiezuinige bedrijfsmiddelen

Nederlandse bedrijven investeerden in 1999 met elkaar voor circa NLG 1,3 miljard in energiezuinige bedrijfsmiddelen. Dit blijkt uit het jaarverslag 1999/2000 over de energie-investeringsaftrek (EIA). De EIA is een fiscale regeling, waarbij ondernemers een percentage van de investeringskosten voor energiezuinige bedrijfsmiddelen kunnen aftrekken van de fiscale winst. In 1999 zijn ruim 17.000 meldingen ingediend, waarvan ruim 90 procent afkomstig was van bedrijven met minder dan 100 werknemers. In vergelijking met 1998 steeg het aantal meldingen met 23 procent.

Het gebruik van de EIA stijgt nog steeds. De verwachting is dat bij het sluiten van de meldingstermijn voor het jaar 2000 in april 2001 meer dan 20.000 meldingen zijn ingediend voor investeringen die in 2000 zijn gedaan. Ook het beschikbaar gestelde budget groeide: van NLG 180 miljoen in 1998 en NLG 230 miljoen in 1999 naar NLG 330 miljoen in 2000. Voor 2001 is zelfs NLG 410 miljoen beschikbaar. Voor dit bedrag kunnen Nederlandse bedrijven volgend jaar ongeveer NLG 2,3 miljard aan energiezuinige investeringen realiseren, waarbij het aftrekpercentage is verhoogd van 40% naar 55%.

De EIA bestaat sinds 1 januari 1997 en is één van de instrumenten waarmee de overheid Nederlandse bedrijven stimuleert te kiezen voor energiezuinige bedrijfsmiddelen en duurzame energie. In 1999 was ongeveer 36 procent van de aanvragen afkomstig van bedrijven waarmee de overheid een MJA-energiebesparing of een integrale milieutaakstelling is overeengekomen. Deze bedrijven namen ongeveer 64 procent van het totale investeringsbedrag van NLG 1,3 miljard voor hun rekening.

Top5

De Top 5 van technieken waar bedrijven EIA voor aanvroegen is: thermische isolatie, energieschermen, driedimensionale dakspoilers, Hr-ketels en zij-fenders. Ondernemers investeerden de grootste bedragen in het energiezuiniger maken van processen, warmtekrachtinstallaties (60 kW tot 2 MW), thermische isolatie, membraaninstallaties en windturbines.

De meeste bedrijven die gebruik maakten van de EIA zijn afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie, de glastuinbouwsector en de chemische- en metaalindustrie. Ook financiële instellingen, verhuurbedrijven van transportmiddelen en energieproducenten maken veelvuldig van de regeling gebruik.