CasTel mag programma MCM niet van kabel weren

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000
OPTA

CasTel mag programma MCM niet van kabel weren

Den Haag, 20 november 2000 Kabelbedrijf CasTel mag programma-aanbieder MCM geen toegang tot de kabel weigeren omdat MCM aan CasTel een doorgiftevergoeding voor het programma Muzzik vraagt. Dat besluit heeft OPTA genomen in het geschil tussen beide organisaties. Verder krijgt CasTel van OPTA de opdracht de spelregels voor toegang tot de kabel, die voor iedereen gelijk zouden moeten zijn, duidelijk op papier te zetten. Daarmee moeten dit soort geschillen in de toekomst worden vermeden.

MCM had bij OPTA een geschil aangespannen omdat CasTel, een kabelbedrijf in het noord-oosten van Nederland, weigert het programma Muzzik in het zenderpakket op te nemen. Dit terwijl de plaatselijke programmaraad in eerste instantie wel had geadviseerd het programma Muzzik aan klanten van CasTel aan te bieden. CasTel weigerde Muzzik op te nemen omdat zij op het standpunt staat niet te willen betalen voor programmas. Omdat CasTel wel betaalt voor twee programmas van andere aanbieders heeft OPTA besloten dat CasTel voor Muzzik dezelfde vergoeding aan MCM moet betalen als zij aan deze twee aanbieders betaalt. Daarmee geeft OPTA aan dat kabelbedrijven het betalen voor programmas niet als argument voor het weigeren van bepaalde programmas mogen gebruiken. Overigens staat het CasTel vrij een nieuwe beoordeling van de programmaraad te vragen.

Verder heeft OPTA CasTel de opdracht gegeven binnen twee maanden na de uitspraak een toegangsregeling te publiceren. Daarin moet duidelijk zijn aangegeven wat de uitgangspunten zijn die CasTel hanteert voor wat betreft kabeltoegang. Deze uitgangspunten moeten helder en voor iedereen gelijk zijn. Dit om nieuwe geschillen in de toekomst te voorkomen.