Jaarcongres MKB-Nederland 2000: spiegel op ondernemerschap

MKB Nieuws, bericht

20-11-2000
Jaarcongres MKB-Nederland 2000: spiegel op ondernemerschap: stille revolutie

Het ondernemerschap in Nederland is populairder dan ooit. Maar hoe zien ondernemers zichzelf? Het Jaarcongres van MKB-Nederland op 20 november stond in het teken van Visie op Ondernemen. Voorzitter Hans de Boer hield zijn gehoor een spiegel voor op ondernemerschap. Het gewenste opleidingsniveau van een ondernemer, maar ook van zijn personeel, wordt steeds hoger. Er wordt ook fors geïnvesteerd in scholing. Flexibel belonen komt meer en meer voor. Conclusie: in het midden- en kleinbedrijf tekent zich een stille revolutie af.

Wie kunnen er beter een visie geven op het zelfstandig ondernemerschap dan ondernemers zelf? En hoe zien zij de relatie met hun medewerkers? MKB-Nederland liet het NIPO onderzoeken hoe mkb\'ers denken over modern ondernemerschap en flexibele beloningsinstrumenten.

Maar liefst tweederde van de ondervraagde mkb\'ers denkt dat de komende jaren het ondernemerschap moeilijker wordt. De groeiende stroom aan wetten en regels (vooral op het gebied van arbeidsomstandigheden, milieu en sociale zekerheid) zijn hier debet aan. Een pijnlijke paradox is hier duidelijk zichtbaar: het ministerie van Economische Zaken slecht de toetredingsdrempels tot het ondernemerschap, maar eenmaal ondernemer, buitelen andere ministeries over hem heen door telkens nieuwe verantwoordelijkheden te creëren.

Scholing
Het is niet verwonderlijk dat vier van de tien ondervraagden aangeven dat de moderne ondernemer tenminste middelbaar onderwijs moet hebben gevolgd. En een derde pleit zelfs voor hoger onderwijs. Dat is meer dan een verdubbeling met vijf jaar geleden. Het initiatief van de ministeries van OCenW en EZ om het ondernemerschap in het onderwijs te stimuleren, juicht MKB-Nederland dan ook van harte toe. De Boer hield ook een pleidooi voor de aanwezige vertegenwoordigers van het scholenveld. Het middelbaar en hoger beroepsonderwijs moeten, samen met branches, speciale modules ontwikkelen om potentiële ondernemers beter voor te bereiden.

Vakmanschap scoort niet alleen hoog waar het de ondernemers zelf betreft, ook bij hun personeel kunnen ze dat waarderen. Opmerkelijk is dat sociale vaardigheden en zelfstandige persoonlijkheid hoog eindigen op de lijst. De nieuwe ondernemer beschouwt zijn medewerkers als steeds volwaardiger, geëmancipeerder en verantwoordelijker. En ook het gewenste opleidingsniveau stijgt: ruim de helft denkt aan mbo, 13 procent aan hbo. Met trots kon De Boer melden dat bijna zeventig procent van de ondernemers investeert in het opleiden van zijn personeel. De smalende opmerkingen dat in het mkb niet aan scholing wordt gedaan, zijn dan ook geheel onterecht.

Winstuitkering
Wie de discussies volgt over flexibel belonen, zou veronderstellen dat het mkb hier nog helemaal niet mee bezig is. Het tegendeel is waar, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim een kwart van de ondernemers heeft in 1999 de medewerkers resultaat- of winstafhankelijk beloond. Hiervan heeft bijna de helft de werknemers één of meer individuele loonsverhogingen gegeven, vanwege goed presteren. Daarbij hebben we het dus over ruim zestigduizend mkb-bedrijven in Nederland! Nog eens bijna dertig procent keert daarnaast een percentage van de winst uit. De voorzitter van MKB-Nederland trok daaruit de conclusie dat ondernemers steeds minder huiverig worden om medewerkers op de hoogte te brengen van de resultaten. De verwachting is dan ook dat in 2000 nog meer bedrijven resultaat- of winstafhankelijk zullen belonen. De fiscus blijkt een belangrijke sta-in-de-weg voor die ondernemers die nog niet flexibel belonen.

MKB-Nederland trekt natuurlijk een aantal conclusies uit het onderzoek. De belangrijkste is dat het begrip ondernemerschap een verdere opwaardering verdient. Daarbij begint MKB-Nederland bij zichzelf, aldus Hans de Boer. Hij wil doorgaan op de ingezette lijn: minder praten, meer poetsen. Een zeker risico, maar wel in het redelijke, zal hij niet uit de weg gaan. Maar dan moeten ondernemers wel worden gewaardeerd in de kern van hun ondernemerschap. Eigen verantwoordelijkheid en geen overbodige regulering vanuit de overheid, zijn daarbij belangrijke impulsen.