Waterschapbestuur Zuiderzeeland telt veel nieuwe gezichten

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000

Lelystad 20 november 2000

Waterschapbestuur Zuiderzeeland telt veel nieuwe gezichten

Het bestuur van het Waterschap Zuiderzeeland is vanaf 1 januari 2001 voor meer dan de helft vernieuwd. 14 van de 26 leden nemen dan voor het eerst in het bestuur van Waterschap Zuiderzeeland plaats. Dit blijkt uit de uitslag van de verkiezingen voor de algemene vergadering van het waterschap. Dijkgraaf mr. ir. H.L. Tiesinga maakte de uitslag maandag 20 november in Lelystad bekend. Gemiddeld heeft 24% van de kiezers voor het bestuur van het waterschap een stem uitgebracht. Dat is een lichte stijging vergeleken met de verkiezingen voor de oude waterschappen, vier jaar geleden.

De hoogste opkomst was in de gemeenten Noordoostpolder, Urk en Dronten: ruim 33%. In Lelystad en Almere echter bleef de opkomst achter, 21 en 18%. Zeewolde kende een opkomstpercentage van 30%. Vier jaren gelden was de opkomst in de Noordoostpolder eveneens 33%, in zuidelijk en oostelijk Flevoland 20%. Uit de cijfers blijkt dat de kiezers tussen de 45 en 85 jaar het meest trouw zijn. Van de jongeren in de categorie Ingezeten heeft maar 16% gestemd.

Vrouwen
In het nieuwe bestuur komen 6 vrouwen, twee meer in vergelijking met het oude bestuur. Dat is ruim boven de 15% wat het landelijk streefcijfer is voor vrouwen in het waterschapsbestuur. In de categorie ingezetenen en gebouwd is het aantal mannen en vrouwen dat gestemd heeft nagenoeg gelijk. Dat is opmerkelijk omdat het waterschap veel vragen hebben bereikt waarom in de categorie gebouwd maar 1 stem uitgebracht mocht worden, terwijl zowel de man als de vrouw eigenaar van de woning waren. In de praktijk blijkt niet dat daardoor vooral mannen hun stem hebben uitgebracht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Waterschap Zuiderzeeland Team voorlichting, Jan Jaap André, 0320 - 274866

- zie pagina 2 -

De volgende personen zijn in het nieuwe bestuur gekozen:

Met een * is nieuw in het bestuur

Kiesdistrict 1 (Almere en Zeewolde)
K. H. W. Penning
H.M.J. Nieuwenhuis - Polling
P.W.M. Lommerse *
T. Burger-Wiersma *
A. J. Schaeffer-Kroeze *
J. Broertjes *