Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ADHD onderzocht bij vergeten groep

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Rijksuniversiteit Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Rijksuniversiteit Groningen

20 nov 2000

Nummer 151 20 november 2000

Gedragstraining heeft weinig zin

ADHD onderzocht bij vergeten groep

Stress
Beter scoren
Geen rem
Groeiende aantallen
Curriculum vitae
Noot voor de pers

"Het heeft geen zin om overactieve kinderen met een licht verstandelijke handicap te blijven corrigeren", stelt psycholoog drs. Dirk-Jan van der Meer. "De impulsen zijn voor deze kinderen met ADHD, Attentional Deficit/Hyperactivity Disorder, eenvoudigweg niet te onderdrukken. Ook al doen ze nog zo hun best. Ouders en begeleiders zouden er beter aan doen te erkennen dat het een blijvende handicap is en ermee te leren leven." In tegenstelling tot wat altijd is gedacht, blijkt de aandoening niet voort te komen uit de verstandelijke problemen die de kinderen hebben. Van der Meer promoveert op 30 november 2000 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ook voor normaalbegaafde kinderen met ADHD geldt dat de impulsiviteit niet te onderdrukken is, stelt de promovendus. Hij verrichtte zijn onderzoek bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen met gedragsproblemen. Dit is een groep kinderen die de hulpverlening voor grote problemen plaatst, maar nog weinig wetenschappelijk is onderzocht.

Stress

"ADHD-kinderen met een licht verstandelijk handicap blijken, in tegenstelling tot wat wordt gedacht, geen aandachtsstoornissen hebben" aldus Van der Meer. "Ze scoren soms zelfs beter dan normaalbegaafde leeftijdgenoten." De promovendus vond bovendien belangrijke aanwijzingen voor de oorzaak van overactivititeit: "Het lijkt er sterk op dat bij kinderen met aanleg voor ADHD die aandoening zich ontwikkelt of versterkt wanneer ze met 'stressvolle opvoedingssituaties' worden geconfronteerd. Dat kan uiteenlopen van bijvoorbeeld een te hoog schoolniveau tot daadwerkelijke mishandeling van het kind", zegt Van der Meer. Het stresshormoon cortisol speelt hierin een bepalende rol, omdat het zorgt voor een versnelde rijping van de hersenen.

Beter scoren

De kinderen die Van der Meer onderzocht blijken helemaal geen problemen met aandacht te hebben. "Om de aandacht van de kinderen te testen, gaven we ze een zogeheten dubbele taak", zegt hij, "Ze moesten twee dingen tegelijk doen. Er is altijd gedacht dat impulsieve kinderen of kinderen met een licht verstandelijke handicap hun aandacht niet kunnen verdelen tussen verschillende bronnen van informatie, maar in mijn onderzoek blijken ze evengoed en soms zelfs beter te scoren dan hun normaalbegaafde leeftijdgenoten zonder ADHD."

Geen rem

De onderzochte groep ADHD-kinderen is impulsief; het lukt hen niet om hun reactie uit te stellen. Er zit geen rem op. "In een experiment lieten we kinderen achter de computer plaatsnemen", zegt de promovendus, "We zeiden dan dat ze een knop moesten indrukken wanneer ze een kruisje zagen verschijnen. Voordat het kruisje verscheen kregen ze een geluidje te horen als waarschuwingssignaal. Maar het lukte de kinderen eenvoudigweg niet om te wachten op het kruisje. Ook al deden ze nog zo hun best, ze bleven te snel en te vroeg reageren. Corrigeren heeft daarom geen zin, het wordt op den duur alleen maar frustrerend. Ouder en kind moeten leren leven met de impulsiviteit."

Groeiende aantallen

Impulsiviteit is een aandoening waarmee alle kinderen, ongeacht hun specifieke diagnose zoals ADHD, CD (Conduct Disorder) of MLK (moeilijk lerende kinderen), te maken kunnen hebben. De kinderen die Van der Meer onderzocht zijn opgenomen in een internaat, vanwege ernstige gedragsproblemen. De diagnose ADHD en CD is gesteld, maar daarnaast hebben ze nog vele andere gedragsproblemen. Maar impulsiviteit is het hoofdkenmerk, en dit komt ook bij de niet-geïnstitutionaliseerde kinderen met ADHD voor. Van der Meer beveelt aan om bij deze groep kinderen na te gaan wat ze nog wel kunnen en niet de nadruk te leggen op hun 'verstandelijke handicap'. De promovendus is er bovendien van overtuigd dat 'meer personeel' niet de enige oplossing is in de zorg. Ook onderzoek op verschillende terreinen, zoals psychologie gecombineerd met neurologie, is nodig om beter op de complexe hulpvragen te kunnen inspelen die de kinderen hebben.

Curriculum vitae

Dirk-Jan van der Meer (Amsterdam, 1957) studeerde kinder- en jeugdpsychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Ontwikkelings- en experimentele klinische psychologie van de RUG. Zorggroep 's Heeren Loo te Amersfoort financierde het onderzoek. Hij is al ruim 12 jaar werkzaam met dit type kinderen. Van der Meer promoveert tot doctor in de psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen bij prof.dr. A.F. Kalverboer en prof.dr. J.J. van der Meere. De titel van het proefschrift luidt: Cognitive studies in children with mild mental retardation with externalizing disorders.

Noot voor de pers

Voor meer informatie: drs. D.-J. van der Meer, (d.j.van.der.meer@planet.nl), voor telefoonnummer Interne en Externe Betrekkingen, tel. (050)363 54 46

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie