FNV Bouw: loon met 6 procent omhoog en werkoverleg verplicht

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000

FNV BOUW

FNV Bouw: loon met 6 procent omhoog en werkoverleg verplicht

De vakgroepsraad Bouw van FNV Bouw heeft de voorstellen voor de nieuwe CAO.s in de bouw definitief vastgesteld. In aansluiting op het besluit van de bondsraad stelt de vakgroepsraad voor volgend jaar een looneis van 6 procent. De vakgroepsraad wil verder werkoverleg in ieder bouwbedrijf verplicht stellen. Dat biedt een handvat om de werkdruk aan te pakken.

FNV Bouw zal bij de komende onderhandelingen voor de CAO.s voor de bouw en het uitvoerende, technisch en administratief personeel (uta) onder andere de volgende voorstellen inbrengen.

Loon en onkostenvergoedingen

- Een structurele loonsverhoging van 6 procent (inclusief prijscompensatie).

- Verhoging kilometervergoeding naar 60 cent.
- Een eenvoudige reisurenregeling, waarbij de enkele reisafstand vanaf 30 minuten als werktijd geldt.

- Verhoging eindejaarsuitkering WAO.ers met 6 procent en 100 gulden.
- Beloning jongeren afstemmen op ervaring.

Meer zeggenschap
De bond wil meer zeggenschap voor werknemers over hun eigen arbeidsvoorwaarden, zowel individueel als binnen het bedrijf. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de volgende voorstellen:
- Het recht om aanvangs- en eindtijden van het werk zelf vast te stellen.

- Het recht om zelf de atv-dagen en vakantie te bepalen.
- Alleen bij noodgevallen kan overwerk worden verplicht, tot maximaal 4 uur per maand.

- Een or kan afspraken maken over invulling, aanvulling of afwijking van de CAO, maar dan moet 75 procent van de betrokken werknemers daar schriftelijk mee instemmen.

- Verplicht werkoverleg, met name als middel om de werkdruk aan te pakken.

Overige voorstellen

- Om werk en privé beter te kunnen combineren moet er een fonds komen voor kinderopvang, kraamverlof, zorgverlof en rouwverlof.
- Er moet een studiefonds komen dat cursussen in het kader van loopbaanbeleid financiert. Werkgevers betalen daarvoor 0,4 procent van de loonsom.

- Zieke werknemers voor wie geen terugkeerplan is gemaakt, krijgen een budget voor scholing en begeleiding om weer aan de slag te kunnen.
- Werkloze en arbeidsongeschikte werknemers die uit de bouw komen, hebben recht op kosteloze reïntegratie.

- Recht voor 55-plussers op een vierdaagse werkweek van 32 uur met het normale salaris bij 40 uur werken.

Onder de CAO.s in de bouw vallen 230.000 werknemers: 180.000 onder de bouw-CAO en 50.000 onder de uta-CAO. De onderhandelingen over de bouw-CAO gaan op 13 december van start.

Voor de redactie,

Noot voor redacties