Feestelijke conferentie 'Gezonde school en Genotmiddelen'

Datum nieuwsfeit: 20-11-2000

Persbericht Trimbos-instituut

10 JAAR GEZONDE SCHOOL EN GENOTMIDDELEN

Utrecht, 15 november 2000. Op maandag 20 november organiseert het Trimbos-instituut een feestelijke en informatieve conferentie over het project `De gezonde school en genotmiddelen', dat zich bezig houdt met voorlichting en beleid op scholen over roken, drinken, blowen en gokken. Het succesvolle project bestaat 10 jaar, reden om terug te blikken en vooruit te kijken onder het motto `Kansen in een nieuwe eeuw'. Ook wordt op deze dag de Gezonde School Trofee uitgereikt aan medewerkers van een GGD, of een instelling voor verslavingszorg die bijzondere initiatieven hebben genomen bij het werken met het project.

Het project `De gezonde school en genotmiddelen' ging in 1990 van start. Zo'n driekwart van de scholen uit het voortgezet onderwijs doet eraan mee, evenals 85 procent van de GGD' en en bijna alle instelingen voor verslavingszorg. Doelstelling van het project is ervoor te zorgen dat leerlingen zich verantwoordelijk gaan gedragen met het oog op hun eigen gezondheid en die van anderen. Het project bestaat uit verschillende onderdelen. Leerlingen krijgen op hun leeftijd afgestemde voorlichting over roken, drinken, blowen, slikken en gokken. De school maakt, samen met de GGD of een instelling voor verslavingszorg, een genotmiddelenreglement, signaleert gebruik, begeleidt leerlingen met problemen en betrekt ouders bij de school. Er wordt gebruik gemaakt van materialen als folders, brochures, lesboekjes, handboeken, posters, ansichtkaarten en videobanden om de voorlichting over genotmiddelen op school te ondersteunen.

Het onderzoeksbureau ResCon heeft `De gezonde school en genotmiddelen' tussen 1995 en 1998 geëvalueerd en geconstateerd dat het project een positief effect heeft op de kennis over tabak, alcohol en cannabis. Leerlingen van de projectscholen weten bovendien beter dan andere scholieren waar zij terecht kunnen bij problemen met gebruik. Zij zijn over het algemeen tevreden over het lesmateriaal en weten meer over de risico's en het gebruik van middelen. Het project heeft ook een positief effect op hun gedrag. De algemene trend is dat het gebruik van genotmiddelen minder toeneemt op de projectscholen.

Op de conferentie worden cijfers gepresenteerd over het gebruik van genotmiddelen door jongeren. Ook komt aan de orde wat schoolgerichte verslavingspreventie in de afgelopen tien jaar heeft opgeleverd en hoe de toekomst eruit moet zien. Na een informatief plenair gedeelte in de ochtend is er een interactief programma van workshops in de middag. Zo is er een workshop waarin de Theatergroep Kooistra II, met het programma Stoned, laat zien hoe je jongeren kunt motiveren om over genotmiddelen na te denken. Verder wordt er in workshops informatie gegeven over middelen en trends, over regels en afspraken op school, en over een multiculturele aanpak van lesgeven. Ook wordt ingegaan op het actief betrekken van leerlingen bij het project.

____

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030-2971116), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11