Werksfeer minder goed bij conflicten

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS

Werksfeer minder goed bij conflicten

Acht op de tien werknemers vonden in 1999 de onderlinge sfeer op het werk goed. Van de werknemers zonder conflicten op de werkvloer waren negen op de tien positief over de werksfeer. Bij werknemers met conflicten zijn dit er zeven op de tien. De werkdruk is in de afgelopen jaren niet toegenomen. Steeds meer mensen verrichten beeldschermwerk. Dit blijkt uit onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in 1999 dat het CBS uitvoerde mede op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Merendeel werknemers positief over werksfeer
In 1999 oordeelde 84 procent van de werknemers positief over de sfeer op het werk. Vijftien procent van alle werknemers had in het afgelopen jaar conflicten gehad met collega's en 18 procent meldde conflicten met de chef. Mannen hadden vaker conflicten dan vrouwen. Van de personen zonder conflicten met collega's of chef meldde 87 procent een goede werksfeer. Bij de groep met conflicten maakte 70 procent melding van een goede werksfeer. De werksfeer heeft dus soms te lijden onder botsingen op de werkvloer.

Werkdruk niet toegenomen, behalve in bouw en onderwijs De werkdruk bleef tussen 1997 en 1999 even hoog. In deze periode werkten ruim vier op de tien regelmatig in een hoog tempo; een op de drie werkte onder hoge tijdsdruk. In de bouwnijverheid en het onderwijs nam het werken onder hoge tijdsdruk wel toe tussen 1997 en 1999. In de bouwnijverheid steeg het percentage van 28 naar 32 procent en in het basisonderwijs van 25 naar 30 procent.

Meer beeldschermwerk
Tussen 1997 en 1999 is het werken achter een beeldscherm gestegen van 41 naar 44 procent. Deze groei ging niet gepaard met een toename van de houdingsbelasting. Zo bedroeg het percentage mensen dat langdurig met het bovenlichaam in dezelfde houding moet werken, onveranderd 43 procent. Ook het percentage mensen dat regelmatig in een ongemakkelijke houding moet werken veranderde vrijwel niet. Het aandeel mensen dat regelmatig kracht moet gebruiken in het werk bleef tussen 1997 en 1999 eveneens constant.

Technische toelichting
De gegevens over arbeidsomstandigheden hebben betrekking op de werkzame beroepsbevolking. Hiertoe behoren alle mensen die twaalf uur of meer per week werken. Meer informatie over psychische en lichamelijke belasting is te vinden in het rapport Arbeidsomstandigheden 2000, monitoring via personen dat vandaag verschijnt. Dit rapport is opgesteld op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het rapport is te bestellen bij Elsevier bedrijfsinformatie BV in Den Haag, tel. (070) 441 55 55.

Noot voor redacties