Politiebericht Hollands Midden

Fax 071 - 5414881
Afkomstig van: Verboon, Yvette
Datum: 21 november 2000

Poolse politiestudenten lopen stage bij politie Leiden In de week van 20 november tot en met 25 november ontvangt de Politie Hollands Midden vijf politiestudenten en twee politiedocenten uit Polen. De Poolse politiestudenten zullen op donderdag 23 en vrijdag 24 november met een zelfde aantal politiestudenten van het korps Hollands Midden stage lopen in Leiden. Naast werkzaamheden bij de publieksopvang en in de arrestantenzorg zullen ze ook voetsurveillance doen in het centrum van Leiden. Daarnaast staat ook een verkeerscontrole op het programma. De diensten worden gedraaid in het eigen Poolse uniform. Op een later moment zullen de Nederlandse politiestudenten op hun beurt stage lopen in de Poolse politieregio Krakow. Het doel van de uitwisseling is het leren van elkaars cultuur en omgangsvormen.

Bromfietser gaat onderuit Lisse Op de Spekkelaan ging maandag 20 november rond 07.10 uur een 16-jarige bromfietser uit Hillegom door nog onbekende oorzaak onderuit. Hij is met nekklachten naar een ziekenhuis in Heemstede vervoerd.

Voetgangster aangereden Noordwijkerhout Op maandag 20 november rond 17.30 uur werd een 88-jarige voetgangster uit Noordwijkerhout op de Pilarenlaan aangereden door een 32-jarige automobilist uit Noordwijkerhout. De voetgangster stak plotseling de rijbaan over op het moment dat de automobilist naderde. Deze kon haar niet meer ontwijken. Met hoofdletsel is zij overgebracht naar het LUMC.

Onder invloed Noordwijkerhout De politie hield dinsdag 21 november rond 02.45 uur op de Zeestraat een 34-jarige automobilist uit Noordwijk aan. De man had teveel gedronken. Een ademanalyse kwam tot 455 ug/l. ( de limiet is 220 ug/l.)

Fietster komt ten val Rijnsburg Op maandag 20 november rond 08.20 uur kwam een 22-jarige fietster uit Katwijk ten val op de Kleipettenlaan. Zij liep daarbij hoofd- en schaafwonden op. Zij is overgebracht naar het LUMC. De vrouw kwam met haar fiets in een greppel terecht die door een plas water aan haar zicht was onttrokken.

Boodschappentas uit mand geroofd Zoeterwoude-dorp Op maandag 20 november rond 17.20 uur werd op de van Swietenstraat een 46-jarige vrouw uit Zoeterwoude-dorp van haar boodschappentas beroofd. De vrouw fietste over de van Swietenstraat. Nabij de kruising met de Merodestraat werd zij ingehaald door een scooterrijder. Tijdens het passeren pakte de bestuurder de tas uit de fietsmand en reed vervolgens snel door.

Onder invloed Oud Ade De politie hield op dinsdag 21 november rond 03.05 uur op de Hofdijklaan een 39-jarige automobilist uit Roelofarendsveen aan. De man had teveel gedronken. Een ademanalyse kwam tot 610 ug/l. ( de limiet is 220 ug/l.)

Inbraak bejaardenwoning Roelofarendsveen Op maandag 20 november werd vermoedelijk op klaarlichte dag ingebroken in een bejaardenwoning aan de Rembrandt van Rijnsingel. Via vermoedelijk een regenpijp aan de voorzijde van de woningen is de inbreker naar de bovenwoning geklommen en forceerde daar een deur. Uit de woning worden vooralsnog enkele sierraden vermist.

Diefstal gsm Leiderdorp Maandag 20 november omstreeks 19.00 uur is van een 15 jarig meisje uit Leiderdorp de gsm gestolen. Ze liep in het winkelhof en wilde haar telefoon na een gesprek in haar jaszak stoppen. Op dat moment naderde haar een onbekende jongen op een fiets die de telefoon uit haar handen griste.

Rijden onder invloed Leiden Een 36 jarige man uit Leiden is maandag 20 november omstreeks 20.15 uur aangehouden op verdenking van alcoholgebruik. De man reed over de Hooigracht en hield niet zoveel mogelijk rechts. Hij kwam toen in botsing met een tegenligger en vervolgens ook nog met de auto die daarna naderde. De man bleek bij controle een ademalcoholgehalte te hebben van 910, de limiet is 220. De man heeft proces-verbaal gekregen, zijn rijbewijs is ingevorderd en hij kreeg een rijverbod.

Dronken automobiliste over de kop Alphen aan den Rijn Op dinsdag 21 november rond 03.15 uur ging een 27-jarige automobiliste uit Alphen aan den Rijn op de Eisenhowerlaan over de kop. Vermoedelijk reed ze te snel waardoor zij de auto niet meer onder controle kon houden. De vrouw bleef ongedeerd. De politie nam wel een ademanalyse af. Daaruit bleek dat de vrouw gedronken had. 370 ug/l. ( 220 ug/l. is de limiet)

Vrachtauto rijdt op file in Nieuwerkerk aan den Ijssel Een 37-jarige vrachtwagenbestuurder uit Driebergen reageerde maandag 20 november rond 08.15 uur op de Rijksweg A20 te laat op een file die voor hem opdoemde. Hij reed daarop in. Twee vrachtauto's en een personenauto schoven vervolgens op elkaar. De 68-jarige bestuurder van de achterste vrachtauto, afkomstig uit Montfoort, raakte daarbij licht gewond. Hij werd naar het Groene hartziekenhuis overgebracht. De vrachtauto van de Driebergenaar schaarde waardoor de rijbaan gedeeltelijk geblokkeerd raakte.

Inbraak woning Nieuwerkerk aan den Ijssel Op maandag 20 november werd tussen 18.30 en 19.00 uur ingebroken in een woning aan de Linge. Een ruit werd ingegooid. Uit de woning werd audio-apparatuur ontvreemd.

Brutale roof uit kluis Bodegraven Op maandag 20 november rond 13.50 uur kwamen twee mannen een bedrijf aan de Broekveldselaan binnen.Zij willen een biljet van fl.250,-- omwisselen. Een medewerkster van het bedrijf gaat vervolgens naar de kluis. Daar verschijnt plotseling ook één van mannen. Dit lukt hem omdat zijn handlanger de receptioniste aan de praat houdt. De man pakt een stapel geld en legt het vervolgens weer terug. Daarbij weet hij vermoedelijk op slinkse wijze een deel van de stapel achter te houden. Nadat de mannen vertrokken ontbreekt er namelijk geld uit de kluis. Dezelfde mannen probeerden het even later bij een ander bedrijf aan de Broekveldselaan. Daar slaagden ze niet in hun opzet. Een medewerker van dat bedrijf pikte het niet dat één van de mannen met hem meeliep naar de kluis. Hij schopte de mannen naar buiten.

Straatroof Gouda Op maandag 20 november rond 13.50 uur, raakte een 26-jarige Gouwenaar zijn mobieltje kwijt. De man liep al bellend over de Verzetslaan. Plotseling passeerde een scooter met daarop twee jongeren zonder helm. Zij gritsten het mobieltje uit de handen van de Gouwenaar.

Bromfietser rijdt fietster aan Gouda Een 16-jarige Goudse bromfietser verleende maandag 20 november rond 16.15 uur op de kruising Oranjeplein met de Koningin Wilhelminaweg geen voorrang aan een 22-jarige fietster uit Gouda. Een aanrijding ontstond. Daarbij raakte de Goudse gewond aan haar benen. Zij is overgebracht naar het Groenehartziekenhuis.

Kop-staart-aanrijding Gouda Op de Groenhovenweg ontstond maandag 20 november rond 17.00 uur een aanrijding tussen twee auto's. Een 54-jarige automobilist uit Gouda kon niet meer op tijd tot stilstand komen en reed tegen een 39-jarige automobiliste uit Waddinxveen. De Waddinxveense is met een pijnlijke nek overgebracht naar het Groenehartziekenhuis.

Inbraak woning Reeuwijk Op maandag 20 november werd tussen 0900 en 20.00 uur ingebroken in een woning aan de Bunchestraat. Een hefboompje van een raam werd door de inbrekers opengehengeld. Vooralsnog worden uit de woning enkele sierraden vermist.