Nieuw wervings- en selectiebureau breekt markt open

Datum nieuwsfeit: 21-11-2000

Amsterdam, 21 november 2000

Nieuw wervings- en selectiebureau breekt markt open

Geplaatste sollicitanten ontvangen van Woodbeeper helft bemiddelingsfee

In de wereld van werving en selectie wordt veel te veel door de bemiddelende bedrijven verdiend. Onacceptabel, vindt wervings- en selectiebureau Woodbeeper dat vandaag van start gaat. "Het is te gek voor woorden dat kandidaten niets terugzien van de 25.000 tot 40.000 gulden die per plaatsing worden ontvangen", stelt Marco Ouwehand, een van de oprichters van Woodbeeper. "De kandidaten weten vaak zelfs niet om welke bedragen het gaat. Dat vinden wij onterecht. Wij pleiten voor veel meer transparantie, waarbij de kandidaat echt centraal komt te staan." Woodbeeper start daartoe een nieuwe trend op een markt die al decennia op dezelfde ondoorzichtige wijze opereert. Woodbeeper biedt echte openheid door de geplaatste kandidaat de helft van de bemiddelingsfee als premie toe te kennen. "Deze formule is uniek in Nederland", aldus Ouwehand.

De wervings- en selectiebureaus berekenen tegenwoordig niet zelden 40% van het bruto jaarsalaris van de geplaatste kandidaat als bemiddelingsfee. Ouwehand vindt het vreemd dat hier nooit vraagtekens bij worden gezet: "Er is nu sprake van een zeer ondoorzichtige markt waarbij de bemiddelaars dankbaar gebruik maken van het arbeidsmarkttekort. Echter, we zullen te maken gaan krijgen met een veel groter zelfbewustzijn van kandidaten, daar ben ik van overtuigd. Traditioneel gedrag op de huidige arbeidsmarkt is dodelijk - voor werkgevers en wervings- en selectiebureaus."

Woodbeeper is opgericht door ervaren professionals op gebied van arbeidsbemiddeling en richt zich op de plaatsing van kandidaten met nul tot acht jaar werkervaring in alle sectoren, met een accent op de ICT-branche. Woodbeeper werkt op no cure-no pay basis; de bemiddelingsfee bedraagt 25% van het bruto jaarsalaris van de geplaatste kandidaat, waarvan deze de helft als premie ontvangt. Het nieuwe bedrijf begint deze week met de eerste advertenties in de relevante media en verwacht in korte tijd een groot kandidatenbestand op te bouwen. Woodbeeper streeft naar 300 plaatsingen per jaar.

Einde persbericht.

Voor meer informatie (