PvdA-fractie bezoekt Nieuwegein

Partij van de Arbeid

PvdA-bezoek aan Nieuwegein 21 november 2000 PvdA-voorlichting

PvdA-fractie bezoekt Nieuwegein

Maandag 20 november 2000 brachten de PvdA-kamerleden Ad Melkert, Thanasis Apostolou en Staf Depla een werkbezoek aan de gemeente Nieuwegein.

Met leden van de gemeenteraad en de Statenfractie bezochten zij de Watertransportmaatschappij Rijn-Kennemerland WRK. Het waterwinstation transporteert voorgezuiverd water uit het Lekkanaal naar Noord-Holland.

Daarna ging de delegatie op bezoek bij het ASA-project. Al meer dan 5 jaar biedt een enthousiaste groep vrijwilligers huiswerkbegeleiding en ouderparticipatie aan Antilliaanse, Surinaamse en Arubaanse scholieren en ouders. Met thema-avonden probeert de groep ouders voor te lichten en mondiger te maken. Tweemaal in de week is er gelegenheid voor basisschoolleerlingen om hulp en ondersteuning te krijgen bij het maken van huiswerk. De schoolresultaten van de kinderen knappen flink op van de plezierige en deskundige steun die zij krijgen.

Op het gemeentehuis vond een gesprek plaats over Binnenstad en Stadsvernieuwing. De voormalige groeikern Nieuwegein is aan zijn eerste grootschalige renovatie toe.

s Avonds sprak Ad Melkert tijdens een openbare ledenbijeenkomst. Belangrijke functies in Nederland, zoals het burgemeesterschap, vallen toe aan PvdA-kandidaten op grond van hun kwaliteit en niet op grond van hun partijlidmaatschap, zo betoogde hij. Dat geldt ook voor de kersverse burgemeester van Nieuwegein, Cor de Vos.

In de fraaie centrale hal van het waterwinstation luisteren Jan van Bergen (gedeputeerde), Staf Depla en Thanasis Apostolou (Tweede- Kamerleden), en Bert Lubbinge (wethouder) naar de uitleg van vestigingshoofd ir. Suzanne Wuijts. Zij vertelde dat dit jaar ruim 90 miljoen kubieke meter water vanaf het waterwinstation naar de duinen bij Vogelenzang gaat.