Figi Eurotrofee-winnaar Toerisme en Vrijetijdsbesteding

Datum nieuwsfeit: 21-11-2000

PERSBERICHT (dinsdag 21 november 2000)

Figi, Eurotrofee-winnaar in de sector Toerisme en Vrijetijdsbesteding

Directeur Jos Ruijs van het Golden Tulip Hotel Figi mocht vandaag in Brussel de Eurotrofee in ontvangst nemen. Deze trofee werd uitgereikt door de heer Pedro Solbes, Europees Commissielid verantwoordelijk voor economische en monetaire zaken. Met deze prijs is Figi beloond voor de innovatieve werkwijzen die zij heeft ontwikkeld omtrent de overschakeling op de euro.

Al in december 1996 begon Figi met de invoering van de euro. Hiermee speelde zij in op veelgestelde vragen als "wat is de waarde van de euro?" en "is het al mogelijk om met de euro te betalen?". De directie schatte de waarde van de Euro op ' 2,16. Zij creëerde haar eigen euro-biljetten en vermeldde op alle prijslijsten en rekeningen de bedragen in zowel euro s als in guldens. Figi was hiermee het eerste bedrijf dat de euro als betaalmiddel in Europa accepteerde.

Met de Eurotrofeeën worden ondernemingen onderscheiden die bij hun overschakeling op de eenheidsmunt een voorbeeldige strategie hebben gevolgd. Het doel van deze uitreiking is het Europese MKB bewust te maken van de voordelen van een goede voorbereiding en optimale werkmethodes te identificeren die voor het hele MKB van nut kunnen zijn.

De uitreiking van de Eurotrofeeën is georganiseerd door de Associatie voor de Monetaire Unie van Europa (AMUE). Verscheidene duizenden ondernemingen hebben belangstelling getoond voor deze wedstrijd. Van de 79 inzendingen die aanvankelijk werden geselecteerd, zijn er uiteindelijk 20 voorgelegd aan een Europese jury, bestaande uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de Associatie voor de Monetaire Unie van Europa, de FEE en IBM. Deze jury is bijeengekomen om de winnende ondernemingen te selecteren uit vijf verschillende sectoren: industrie, handel, toerisme en vrijetijdsbesteding, vervoer en diensten, en ambacht en eenmanszaken.

Figi in Zeist is 150 jaar geleden begonnen als banketbakkerij. Het is uitgegroeid tot een unieke combinatie van een **** Golden Tulip Hotel, restaurants, theater en conferentiecentrum, met 140 werknemers en een jaaromzet van 10.000.000 euro. Figi is tevens de exclusieve cateraar van het fameuze Slot Zeist.

Voor meer informatie kunt u bellen met Chantal ten Haken, 030-6927453, www.figi.nl, (euro@figi.nl)