Schipper Roy Heiner zeilt ASSA ABLOY de wereld rond

Team Heiner

21 november 2000

Schipper Roy Heiner zeilt ASSA ABLOY de wereld rond

De Nederlander Roy Heiner is schipper van ASSA ABLOY's eerste deelname aan de Volvo Ocean Race 2001/2002. Roy Heiner was eerder schipper op de Nederlandse BrunelSunergy in de Whitbread Round The World Race 1997/1998. Daarnaast heeft de Enkhuizenaar ook deelgenomen aan vier Olympische Spelen in de Finn en Soling klasse met een bronzen medaille in 1996.

- Het is een opwindende gedachte en een grote uitdaging schipper te zijn voor ASSA ABLOY in de grootste oceaanrace waaraan je als zeiler kan deelnemen. De competitie in de Volvo Ocean Race is van een hoog niveau en de juiste voorbereiding is van vitaal belang, aldus Roy Heiner.

In de laatste Whitbread in 1997/1998 was Roy Heiner schipper op de BrunelSunergy, waar hij in Fremantle, Australië, het roer overnam van Hans Bouscholte. Zijn deelname gaf nieuwe impulsen aan het project waarna de Brunel/Sunergy de zevende etappe won en tweede werd in de langste en zwaarste vijfde etappe rond Kaap Hoorn.

-Sinds de laatste Whitbread wilden we samenwerken met Roy en we zijn verheugd dat dit nu ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Roy Heiner is een zeer bekwaam zeiler. Hij beheerst als een van de weinigen in de wereld alle verschillende disciplines, misschien is hij wel de beste. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan de laatste Whitbread, hij heeft op topniveau gezeild tijdens de Olympische Spelen en hij behoort tot het kleine elitegroepje in de wereld van het wedstrijdzeilen. Hij is een goede teamleider en hij heeft gevoel voor ASSA ABLOY en de achtergronden die ten grondslag liggen aan het project. Roy is de juiste schipper voor dit project, zei Richard Brisius, project manager voor Atlant en gecontracteerd door ASSA ABLOY om de gehele race te managen.

Het uitgangspunt van Atlanta is om zeilprojecten te managen, waarbij de schipper die zij het meest geschikt achten voor een specifiek project, wordt aangesteld.

-Het is een groot voordeel te kunnen participeren in het ASSA ABLOY Racing Team omdat dit er een unieke werkwijze op na houdt. Een managementbedrijf is verantwoordelijk voor de gehele organisatie rond het project en niet de schipper. Dat geeft mij als schipper de gelegenheid me geheel en al te richten op het allerbelangrijkste, het praktische deel van de race, aldus Roy Heiner.

Hij geeft aan dat de belangrijkste rol van de schipper is een succesvol team van zeer ervaren zeilers te formeren, die zowel geestelijk als lichamelijk tegen een stootje kunnen. De leider moet precies het juiste klimaat scheppen waarbinnen het team uitstekend kan functioneren en de beste resultaten kan bereiken.

-ASSA ABLOY voert een zeer internationale campagne. Deze multinationale aanpak maakt van ASSA ABLOY een interessante deelnemer aan de Volvo Ocean Race. Het gehele project heeft het grote voordeel dat het bedrijf ASSA ABLOY er voor de volle honderd procent achter staat. Voeg daar ook nog eens de ervaringen van de management company Atlanta bij, zoals de begeleiding van het winnende EF team in de Whitbread 1997/1998, en mag het duidelijk zijn dat we allemaal zeer sterk in het project geloven. Aldus Roy Heiner.

Civiel ingenieur Roy Heiner is 40 jaar en zeilt sinds 15 jaar op professionele basis. Hij heeft een indrukwekkende lijst van internationale topprestaties. Tijdens de Olympische Spelen in Atlanta van 1996 won Roy Heiner brons in de Finn klasse. In Sydney werd hij dit jaar vierde in de Soling klasse.

Roy Heiner en co-schipper Mark Rudiger leiden de training en zij zullen de bemanning selecteren voor ASSA ABLOY tijdens hun trainingsperiode van december tot februari in Sydney. Samen met technisch directeur Magnus Olsson begeleiden zij nauwgezet de boot- en zeiltesten.

De Volvo Ocean Race, voorheen de Whitbread Round The World Race, is de zwaarste en langste zeilrace ter wereld. Gedurende negen maanden worden vier oceanen bevaren en vijf continenten aangedaan. De start is in Southampton, Engeland, op 23 september 2001, de finish is in juni 2002 in Kiel, Duitsland.

De ASSA ABLOY Groep is wereldleider op het gebied van productie en levering van sloten en accessoires, met als doel in de behoefte te voorzien van eindgebruikers naar zekerheid, veiligheid en gemak. De groep heeft zo'n 20.000 medewerkers in dienst en heeft een omzet van ongeveer 18 miljard Zweedse kronen (ca. 2 miljard USD). ASSA ABLOY neemt deel aan de Volvo Ocean Race om het integratieproces te ondersteunen van haar 100 bedrijven over de gehele wereld en om de corporate identity van het bedrijf verder te ontwikkelen.

LIPS Sloten heeft alles in huis om haar klanten in de woningbouw en in de utiliteitsbouw op hun wenken te bedienen. Niet alleen met een uitermate breed assortiment toegangscontrole producten, maar ook met vakkundig advies en jarenlange service. Bij LIPS Sloten werken ongeveer 250 mensen.

Voor meer informatie neemt u contact op met:

Richard Brisius, project manager ASSA ABLOY Racing Team/Atlant E-mail: (richard@atlant.org) Mobile SWE: + 46-70-575 00 89

Josefine Lemmel, press officer ASSA ABLOY Racing Team/Atlant E-mail: (josefine@atlant.org) Mobile SWE: + 46-70-574 27 33

Roy Heiner, skipper ASSA ABLOY Racing Team E-mail: (RoyHeiner@cs.com) Telefoon: 0227 - 540 990

Simon Keijzer, pers contact Holland, e-mail: (highpressure@compuserve.com), mobiel: 06 54 754 405, fax: 020 7767 493

www.assaabloy.com