Tweede-kamervragen over Europees octrooiverdrag

Datum nieuwsfeit: 21-11-2000
Partij van de Arbeid

21 november 2000

Vragen van de leden Witteveen-Hevinga (PvdA), Stellingwerf (RPF/GPV), Van der Hoeven (CDA), Vos (Groen Links), van der Vlies (SGP) en Poppe (SP) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken.

1. Welke andere kwesties, naast het streven naar harmonisatie van wetgeving betreffende de procesvoering en het octrooieren van computerprogramma's, zijn aan de orde op de Diplomatieke Conferentie te München over de herziening van het Europees Octrooiverdrag? 1) 2. Is de aanpassing van het Europees Octrooiverdrag aan de Europese Richtlijn biotechnologische uitvindingen aan de orde?

3. Zo ja, mag ervan worden uitgegaan dat de Nederlandse delegatie het standpunt van de Nederlandse regering m.b.t. deze Richtlijn, nl. dat deze vernietigd behoort te worden , verdedigt?

4. Mag er dientengevolge van worden uitgegaan dat de Nederlandse delegatie van U de instructie heeft

gekregen om tegen aanpassingen in het Europees Octrooiverdrag te stemmen met het oog op afstemming met de Europese Richtlijn biotechnologische uitvindingen?

5. Wilt u, gelet op de urgentie, zo spoedig mogelijk, zo

mogelijk per omgaande, deze vragen beantwoorden?

1) zie brief van de Minister van Economische Zaken "Diplomatieke Conferentie ter herziening Europees Octrooiverdrag" aan de Voorzitter van de Tweede Kamer d.d. 17-11-2000