Ministerie van Binnenlandse Zaken gaat bellen met Dutchtone

Datum nieuwsfeit: 21-11-2000

* 21 november 2000;
Ook Ministerie van Binnenlandse Zaken gaat bellen met Dutchtone Ook Ministerie van Binnenlandse Zaken gaat bellen met Dutchtone

Den Haag, 21 november 2000 - Vandaag is een omvangrijke samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen telecommunicatiebedrijf Dutchtone en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dutchtone gaat alle vaste en mobiele telefonieverkeer voor het ministerie verzorgen. Het contract, dat een looptijd heeft van drie tot zes jaar, is voor Dutchtone de tiende grote overeenkomst onder de vlag van OverheidsTelefonie 2000.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is de tiende grote overheidsorganisatie in korte tijd die kiest voor Dutchtone. In de afgelopen maanden sloot Dutchtone contracten met de ministeries van Justitie, van Algemene Zaken, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; met het Ministerie van Financiën inclusief de Belastingdienst en met de Provincies Zeeland, Noord-Holland, Overijssel, Flevoland en Utrecht. Net als het ministerie van BZK kozen ook het Ministerie van Justitie en de provincies Zeeland en Noord-Holland voor Dutchtone als leverancier van zowel mobiele als vaste telefonie.

In het kader van het Europese aanbestedingsproject OverheidsTelefonie 2000 (OT2000) kiezen ruim tweehonderdvijftig Nederlandse overheidsinstanties een nieuwe aanbieder van telecommunicatiediensten. De overheidsorganisaties - variërend van ministeries, provincies en gemeenten tot waterschappen, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen- kunnen per soort telecommunicatie kiezen uit twee aanbieders. Voor mobiele telefonie zijn dat Dutchtone en Libertel. Voor vaste telefonie Dutchtone en KPN en voor vaste telecommunicatie naar overige bestemmingen Versatel en Dutchtone. De provincies en de ministeries zijn de eerste overheidsinstanties die een keuze maken. Met het totale project is een bedrag van ruim 400 miljoen gulden gemoeid. Aanleiding voor deze aanbestedingsprocedure is de wens van de overheid om te kunnen profiteren van de liberalisering van de telecommunicatiemarkt door de nieuwste telecommunicatiediensten goedkoper in te kopen. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is, bij monde van Programmabureau ON21, verantwoordelijk voor de uitvoering en de coördinatie van de Europese aanbesteding.