Stamicarbon licentieert technologie LDPE-fabriek Turkije

DSM

22 november 2000

Stamicarbon licentieert technologie voor LDPE-fabriek in Turkije

Stamicarbon, de licentieverlener van DSM, heeft een licentieovereenkomst gesloten met het Turkse chemieconcern Petkim voor de levering van geavanceerde technologie voor de bouw van een lagedichtheidpolyetheen (LDPE) fabriek.
Petkim koos DSM's 'Clean Tubular Reactor' technologie voor een petrochemische fabriek op zijn hoofdlocatie te Aliaga, Turkije. De technologie zal worden toegepast in een LDPE-fabriek met een capaciteit van 120.000 ton per jaar, die begin 2004 in bedrijf zal worden genomen.
De LDPE-fabriek wordt een van de belangrijkste volgfabrieken op het complex. Petkim heeft inmiddels de basic engineering voltooid voor de benodigde uitbreiding van zijn etheenfabriek, die de belangrijkste grondstof voor de nieuwe LDPE-fabriek zal leveren. Met de komst van de nieuwe LDPE-fabriek zal Petkim's LDPE-capaciteit toenemen tot meer dan 300.000 ton per jaar. Hiermee zal Petkim zijn grote marktaandeel kunnen behouden op deze snelgroeiende en lucratieve Turkse polyetheenmarkten.

Goede staat van dienst

Petkim heeft reeds lang ervaring met het bedrijven van LDPE-fabrieken en was daardoor in staat de aanbiedingen zorgvuldig te beoordelen. De keus viel uiteindelijk op het DSM-proces, voornamelijk vanwege de grote economische voordelen, de goede prestaties van eerder gebouwde soortgelijke fabrieken en de uitstekende eigenschappen van het product.
Technip Group (Frankrijk) kreeg het contract voor het uitvoeren van de engineering, de levering van apparatuur en materialen, de bouw en assistentie bij de opstart.

LDPE-markt

De LDPE-markt heeft momenteel wereldwijd een omvang van bijna 20 miljoen ton per jaar. Verwacht wordt dat de markt met ca. 3% per jaar zal groeien in de periode tussen de inbedrijfneming van de nieuwe fabriek en 2010. LDPE wordt voornamelijk gebruikt voor flexibele producten zoals verpakkingsfolie, zakken, krimpfolie, landbouwfolie en dergelijke. Tevens wordt het toegepast voor het injecteren en blazen van producten in vormdelen, draad- en kabelbekleding, schuim en flexibele pijpen.
Ook wordt het steeds meer toegepast in mengsels met lineaire lagedichtheidpolyetheen (LLDPE). LDPE onderscheidt zich van andere polyethenen door zijn uitstekende verwerkbaarheid. De vraag naar LDPE blijft het aanbod overtreffen en de LDPE-prijzen liggen dan ook hoger dan die van andere soorten polyetheen.

Clean Tubular Reactor Technology

DSM's 'Clean Tubular Reactor Technology' voor LDPE is een van de meest geavanceerde en economische LDPE-processen. Bij de polymerisatie treedt geen vervuiling op en de reactie vindt plaats bij een constante druk. Hierdoor worden optimale polymeereigenschappen verkregen en kan de fabriek gedurende lange tijd in bedrijf worden gehouden. Vanwege het hoge rendement, de lage kosten en de goede verwerkbaarheid van het product bestaat er veel belangstelling voor dit proces.

Petkim

Petkim Petrokimya Holding (Petkim) is een petrochemisch bedrijf dat eigendom is van de Turkse staat. Petkim is de grootste petrochemische onderneming in Turkije. Per jaar produceert het bijna twee miljoen ton aan thermoplasten, vezels, grondstoffen voor rubber en andere producten.
Petkim heeft fabrieken op twee locaties. De belangrijkste daarvan is Aliaga (Izmir). Dit is een sterk geïntegreerd complex, dat halverwege de jaren '80 gereed kwam. Petkim heeft een marktaandeel van circa 40% op de Turkse markt.