ING wil Tiel Utrecht verkopen aan de Goudse

ING Groep

Amsterdam, 22 november 2000
ING is voornemens Tiel Utrecht te verkopen aan de Goudse
ING maakt bekend dat de verwachting is gewettigd dat overeenstemming met de Goudse kan worden bereikt over de overname van Tiel Utrecht. ING is voornemens het 100% belang in Tiel Utrecht aan de Goudse over te dragen. De Goudse heeft het voornemen de heer H.J. Touw, thans voorzitter van Tiel Utrecht, tot vice-voorzitter van de nieuwe combinatie te benoemen.

Door de betaling van een deel van de koopsom in gecertificeerde aandelen, naast betaling in contanten, verkrijgt ING een belang van 20% in de Goudse. De transactie zal naar verwachting medio januari 2001 worden afgerond.

ING is van mening dat Tiel Utrecht door de - via de overname door de Goudse te bereiken - schaalvergroting in staat wordt gesteld haar groeipotentieel ten volle te benutten. Schaalvergroting is noodzakelijk om meer volume te kunnen genereren en de kostenstructuur te verbeteren waardoor een gezonde commerciële en financiële ontwikkeling veilig wordt gesteld. ING kent geen Business Unit van gelijkwaardige omvang en distributieprofiel. Hierdoor bleken de mogelijkheden voor doorgroei binnen ING beperkt. Overname door de Goudse wordt daarom voor medewerkers en polishouders van Tiel Utrecht gezien als het beste alternatief voor de lange termijn.

De heer D. Brands, voorzitter Bestuur ING Nederland: "ING streeft naar een portefeuille waarin sterke Business Units gecombineerd worden met een beperkt aantal succesvolle niche-players. Tiel Utrecht is weliswaar een complete leven/schade verzekeraar maar heeft onvoldoende schaalgrootte om als zelfstandig bedrijf in de portefeuille van ING door te gaan. De verkoop van Tiel Utrecht past daarom in het continue proces van portefeuillemanagement gericht op lange termijn".