Petroplus investeert in productie Ultra Low Sulphur Diesel

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000
Bron: Petroplus International N.V.
Petroplus International N.V.

Rotterdam, 22 november 2000

Petroplus investeert US$ 25 miljoen in productie van milieuvriendelijke Ultra Low Sulphur Diesel in Antwerpse raffinaderij

- investering levert Petroplus voordeel, vooruitlopend op verwachte Europese milieu wetgeving-
Petroplus International N.V. ("Petroplus"), Europa's meest toonaangevende onafhankelijke midstream oliemaatschappij, maakt vandaag bekend dat het US$ 25 miljoen investeert in haar raffinaderij te Antwerpen voor de productie van ULSD (Ultra Low Sulphur Diesel diesel met een zeer laag zwavelgehalte). Deze investering past in Petroplus' strategie en heeft een korte terugverdientijd. Petroplus zal gebruik maken van een gedeelte van haar optierecht op de raffinaderij in Milford Haven (Groot-Brittannië) om de ontzwavelingsinstallatie, met een capaciteit van 2500 ton per dag, te verwerven.

De Europese wetgeving voor autodiesel zal naar verwachting pas vanaf het jaar 2005 een laag zwavelgehalte van 50 ppm (parts per million, deeltjes per miljoen) verplicht gaan stellen, tegen de huidige norm van 350 ppm. Petroplus wil vooruitlopend op deze wetgeving zo snel mogelijk met de productie hiervan beginnen en behoort daarmee tot de voorlopers van producerende maatschappijen.

Wanneer ULSD wordt toegepast in moderne automotoren zal dit een milieuvriendelijkere uitstoot tot gevolg hebben en zal daarom naar verwachting de nieuwe standaard worden. In Groot-Brittannië is reeds een belastingvoordeel voor deze brandstof van kracht. Ook andere landen in Europa hebben aangekondigd vanaf einde 2001 soortgelijke belastingmaatregelen door te voeren, om op die manier het gebruik van zwavelarme brandstoffen te stimuleren. Dit betreft onder andere Duitsland, België en Nederland, die de belangrijkste markt vertegenwoordigen voor de raffinaderij in Antwerpen. Petroplus verwacht dat het belang van de ULSD markt op korte- en middellange termijn aanzienlijk zal toenemen. Middels deze investering denkt Petroplus uitermate goed gepositioneerd te zijn om optimaal te kunnen profiteren van de ontwikkeling van de Europese milieuwetgeving.

Onderdeel van de investering is de overname van de buiten gebruik gestelde ontzwavelingsinstallatie op de raffinaderij in Milford Haven. Deze installatie wordt verplaatst naar de raffinaderij in Antwerpen en geïntegreerd in de bestaande fabriek. Dit leidt niet alleen tot een verlaging van de benodigde investeringen, maar garandeert ook dat de raffinaderij op tijd klaar is om van de aangekondigde Europese belastingmaatregelen inzake ULSD te kunnen profiteren.

Een ander punt waardoor deze investering zo interessant is, is dat de raffinaderij in Antwerpen op dit moment meer waterstof tot haar beschikking heeft dan nodig is. Waterstof is één van de grondstoffen nodig voor het functioneren van een ontzwavelingsinstallatie.

De Antwerpse raffinaderij heeft momenteel een productie van 65.000 vaten per dag en produceert voornamelijk distillaten en stookolie. De raffinaderij bevindt zich op een ideale locatie in de haven van Antwerpen en is toegankelijk voor zowel grote tankers als voor tanklichters voor de rijn- en binnenvaart. De raffinaderij is aangesloten op pijpleidingsystemen in Europa en is bereikbaar voor tankwagons en tankauto's. De raffinaderij in Antwerpen is zodanig gesitueerd dat de belangrijkste markten voor ULSD in Europa eenvoudig bediend kunnen worden.

Noot voor redacties