De Goudse wil Tiel Utrecht overnemen

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000

De Goudse wil Tiel Utrecht overnemen

Gouda, 22 november 2000

De Goudse wil van ING haar dochterbedrijf Tiel Utrecht overnemen. Door deze overname ontstaat een middelgrote, onafhankelijke verzekeraar met een omzet van ruim NLG 1,9 miljard en circa 2.300 medewerkers.

De doelstelling van De Goudse is om door middel van een stabiele groei in binnen- en buitenland een sterke marktpositie als onafhankelijke financiële dienstverlener in te nemen. De geplande overname van Tiel Utrecht past in dit beleid.

Bij Tiel Utrecht, waartoe ook de Algemene Zeeuwse te Middelburg behoort, werken 629 medewerkers, die over 1999 bij een omzet van NLG 785 miljoen en een premie-inkomen van NLG 617 miljoen een groepsresultaat voor belastingen van NLG 64 miljoen realiseerden. Tiel Utrecht is actief op het terrein van levens- en schadeverzekeringen, alsook op het gebied van verzekerd sparen. Met name de Universal Life-producten zijn succesvol.

De Goudse noteerde in 1999 een omzet van NLG 1,125 miljard bij een premie-inkomen van NLG 656 miljoen en een groepsresultaat voor belastingen van NLG 58,9 miljoen. In Nederland is De Goudse actief op het gebied van zorg-, schade- en levensverzekeringen. Opvallend sterk is het bedrijf op het gebied van Employee Benefit-concepten. Er werken in binnen- en buitenland circa 1.650 medewerkers. Nagenoeg de helft van de omzet wordt in het buitenland gerealiseerd.

Zowel de Raad van Bestuur van De Goudse als de directie van Tiel Utrecht zijn van mening dat door deze overname - die leidt tot een verdubbeling van het premie-inkomen in Nederland - grote voordelen te behalen zijn zoals efficiency-verbetering, grotere commerciële slagkracht, versterking van de distributie en een aantrekkelijker werkgeversprofiel.

Tevens wordt - als onafhankelijke verzekeraar - een betere positie ingenomen op de tussenpersonenmarkt.

In de nieuwe combinatie blijft de doelstelling om ook in het buitenland te groeien gehandhaafd.

De koopprijs zal aan ING worden voldaan deels met een gecertificeerde participatie van 20% in De Goudse N.V. door een beleggingsvennootschap van ING en deels in contanten. Tegelijkertijd kondigt de Raad van Bestuur van De Goudse aan dat - ter financiering van de transactie - nog een tweede minderheidsaandeelhouder te zijner tijd zal toetreden tot De Goudse. Hierover worden nog besprekingen gevoerd. Over de

financiële aspecten van deze transactie zullen geen verdere mededelingen worden gedaan.

De voorgenomen transactie heeft vooralsnog geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Na integratie zal de komende jaren worden gewerkt vanuit de bestaande vestigingen in Gouda en Utrecht. In de vestiging in Gouda zullen de Raad van Bestuur en de staf gevestigd zijn.

De voorzitter van de directie van Tiel Utrecht, de heer mr H.J. Touw zal als vice-voorzitter worden opgenomen in de Raad van Bestuur van de nieuwe groep.

De besprekingen zijn thans zover gevorderd, dat verwacht wordt uiterlijk in januari 2001 overeenstemming te bereiken. De Commissie voor Fusieaangelegenheden van de Sociaal-Economische Raad en de betrokken vakorganisaties zijn inmiddels over de plannen geïnformeerd.

Noot voor redacties