IJ-prijs 2000 uitgereikt aan Niek Urbanus

IJ-PRIJS 2000 UITGEREIKT AAN NIEK URBANUS

22 november 2000

IJ-PRIJS 2000 UITGEREIKT AAN NIEK URBANUS

De IJ-prijs 2000 wordt vandaag tijdens een bijzondere bijeenkomst door de Amsterdamse wethouder van Economische Zaken Pauline Krikke, uitgereikt aan prof. dr. Niek Urbanus. Niek Urbanus is decaan en voorzitter van de Raad van Bestuur van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam.
De IJ-prijs is een initiatief van de gemeente Amsterdam in samenwerking met de accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers. Deze jaarlijkse prijs wordt door de jury van de IJ-prijs toegekend aan een persoon die een bijdrage levert of heeft geleverd aan de economische ontwikkelingen en/of promotie van Amsterdam. De prijs bestaat uit een beeldje en een bedrag van f 25.000 dat wordt besteed aan een doel door de winnaar te bepalen.

De jury van de IJ-prijs wil met de toekenning zijn waardering uiten voor Niek Urbanus als inspirator bij het vestigen en uitbouwen van de internationale toppositie van het AMC in het medisch wetenschappelijk onderzoek. Daarmee draagt het AMC bij aan de beeldvorming van Amsterdam als internationaal hoogwaardig kenniscentrum.

De prijs wordt uitgereikt tijdens een bijzondere bijeenkomst op woensdag
22 november, aanvang 15.30 uur in het AMC. Tijdens deze bijeenkomst wordt uitgebreid aandacht besteed aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van gentherapie in het algemeen en die bij het AMC in het bijzonder.

De jury van de IJ-prijs staat onder voorzitterschap van Pauline Krikke. De overige leden zijn Willem Bröcker (voorzitter van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers N.V.), Jaap Rost Onnes (voorzitter Stichting Amsterdam Promotion (Ampro)), Martijn Sanders (directeur Het Concertgebouw N.V.), Feyo Sickinghe (oud-voorzitter Stichting Ampro) en Toon H. Woltman (voorzitter Kamer van Koophandel en Fabrieken Amsterdam).

Noot voor redacties