Maatschappelijke opvang vangnet voor gaten Vreemdelingenwet

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000

FEDERATIE OPVANG

Maatschappelijke opvang vangnet voor gaten Vreemdelingenwet?

Al voor de behandeling van de nieuwe Vreemdelingenwet in de Tweede Kamer heeft de Federatie Opvang gewaarschuwd voor ongewenste gevolgen van deze wet. Uit een snelle inventarisatie onder instellingen dit voorjaar bleek dat vooral vreemdelingen in schrijnende situaties een beroep doen op de maatschappelijke opvang. Daarom heeft de Federatie Opvang een registratie opgezet teneinde meer inzicht te verkrijgen in deze bijzondere groep. Uit het onderzoek blijkt dat alleen al in de zomer van dit jaar tenminste 500 cliënten met een onzekere verblijfstitel in de maatschappelijke opvang (vrouwenopvang, algemene crisisopvang en dak- en thuislozenzorg) zijn opgenomen, Het merendeel zijn vrouwen en kinderen. Dit stelt de maatschappelijke opvang voor grote inhoudelijke en financiële problemen.

30% van de mensen die zich melden bij een opvangvoorziening betreft vrouwen met een verblijfsafhankelijke status. Dit zijn vrouwen die voor hun verblijfsstatus afhankelijk zijn van hun partner maar vanwege geweldservaring de partner hebben verlaten en toevlucht hebben gezocht bij een opvangcentrum.
De politie blijkt bij deze groep mensen de grootse verwijzer te zijn naar de opvanginstellingen!

Daarnaast worden ook vrouwen opgenomen zonder verblijfsstatus, uitgeprocedeerde asielzoekers, minderjarige asielzoekers, Dublin-claimanten en mensen waarvan de status onduidelijk is.

Het grote probleem is dat de ene overheid (terecht) voor opvang en onderdak naar de maatschappelijke opvang verwijst, maar dat andere overheden niet zorgen voor vervolgopvang en een structurele financiering. Daar komt bij dat de gemiddelde verblijfsduur van deze mensen ruim vier keer zo lang is als de gemiddelde verblijfsduur in de maatschappelijke opvang, juist vanwege de niet coherente regelgeving.

De instellingen voor maatschappelijke opvang komen hierdoor in de problemen, en gemeenten als financier van de maatschappelijke opvang worden hierop aangesproken.

De Federatie Opvang vindt dat alle vrouwen met geweldservaring opvang moeten kunnen krijgen en dat bij opname de verblijfsstatus geen rol mag spelen. De Federatie Opvang vindt ook dat vrouwen met een afhankelijke verblijfstitel een huisvestingsvergunning moeten kunnen krijgen (VROM: uitvoering motie Albayrak).
De instellingen moeten de kosten voor de opvang kunnen declareren.

U kunt het onderzoeksrapport Nog verder van huis? opvragen bij de Federatie Opvang. Het rapport zal donderdag 23 november 's ochtends tijdens het congres 'De maatschappelijke opvang en vrouwen met een onzekere verblijfstitel' aan mevrouw N. Albayrak, (lid Tweede Kamer, PvdA) worden aangeboden.
Plaats: Utrecht, Meeting Circle, Hoog Catharijne, Utrecht, Godebaldkwartier 20.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Federatie Opvang, Johan Gortworst, telefoon: 030 2316403 GSM 06 214 000 85
E-mail (federatie@opvang.nl)
www.opvang.nl