Consumentenbond blij met uitspraak Opta inzake vast tarief

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000
Consumentenbond

Flatrate-internet lijkt dichterbij
22 november 2000

Consumentenbond blij met uitspraak Opta

Flatrate-internet lijkt dichterbij te komen. De Opta heeft bepaald dat KPN binnen twee weken een vast tarief vaststelt voor WorldCom, zodat deze telecomaanbieder flatrate-internet kan aanbieden. De Consumentenbond is blij met deze uitspraak van de Opta en hoopt op een snelle uitkoppeling van internetverkeer.

Eerder leek het erop dat internet voor een vast bedrag nog ver weg leek. Pogingen daartoe van bedrijven resulteerden in faillissementen, omdat de kosten te hoog zouden zijn. Met de uitspraak van Opta is het nu mogelijk voor WorldCom om 'per bulk' capaciteit van KPN af te nemen en hoeft het bedrijf geen (dure) tikken in te kopen.

Omdat het netwerk nog niet voldoende capaciteit heeft, kunnen tot 1 juli 2001 alleen consumenten met een ISDN-aansluiting van de dienst gebruik maken. De Opta heeft dit besloten, omdat zij "gerede twijfels" heeft of het vaste netwerk van KPN de toename van het dataverkeer wel aankan.

De Consumentenbond is blij met de uitspraak van Opta, ook al is het slechts een begin. De Bond hoopt dat dit KPN aanzet ervoor te zorgen dat het netwerk snel gereed is voor flat-fee internet. Daartoe moeten spraak- en dataverkeer van elkaar gescheiden worden, maar tot nu toe wachtte KPN daarmee. Consumenten willen graag onbeperkt internetten en dat moet kunnen, vindt de Consumentenbond. Betalen via telefoontikken voor internet is achterhaald.