Artis weegt Reuzenschildpadden

Artis

Amsterdam, 20 november 2000

Artis weegt Reuzenschildpadden

Woensdag 22 november om 9.00 uur gaat Artis haar reuzenschildpadden wegen. Een heel karwei want de zwaarste woog vier jaar geleden al meer dan 200 kilo. Er waren vier verzorgers nodig om het dier op de weegschaal te zetten.

Artis heeft drie Aldabra Reuzenschildpadden. Ze behoren tot de allergrootste landschildpadden ter wereld. Ze kunnen 150 jaar oud en 250 kilo zwaar worden. Ze leven oorspronkelijk op het atol Aldabra tussen Afrika en Madagaskar en ze zijn uitgezet op de Seychellen. Reuzenschildpadden zijn zeldzaam en beschermd.

Het gewicht van deze enorme dieren is een belangrijk indicator voor de algemene conditie. Ook speelt het een grote rol bij een eventuele medische behandeling, het vaststellen van een dieet en bij de voortplanting.

Artis heeft drie reuzenschildpadden: twee mannetjes en een vrouwtje. Artis hoopt dat er nageslacht komt. Tot nog toe lukte dit niet maar de reuzenschildpadden hebben sinds vorig jaar een buitenverblijf op de zon.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Piet Duizer, afdeling Communicatie, Artis. Tel. 020-5233427 of 06-53738688.