Einde van traditionele antivirus software in zicht

EINDE VAN TRADITIONELE ANTIVIRUS SOFTWARE IN ZICHT

Tel Aviv/IJsselstein, 22 november 2000

Met de snelle groei van het Internet neemt ook de kans op vijandige content, zogenaamde 'vandaalprogramma's', toe. De nieuwe dreigende invasie van nieuwe computervirussen, waaronder bijvoorbeeld 'Romeo & Juliet', 'Hybris' en 'Navidad', is hiervan slechts één van de voorbeelden. Deze vandaalprogramma's zijn een nieuw soort Internetbedreigingen waartegen traditionele antivirus software machteloos is. Het zijn voorgeprogrammeerde 'slimme' coderingen die onder meer via een bezochte website of via email eenvoudig kunnen worden geplaatst en geactiveerd op de computer van het slachtoffer.

Afgelopen voorjaar (I LOVE YOU) heeft Aladdin's eSafe al bewezen dat alleen een totale Pro-Actieve bescherming tegen Internetvandalen, inclusief virussen, de beste oplossing is. Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), de Israëlische expert op het gebied van Internet- en softwarebeveiliging, heeft begin 1998 - bij de introductie van haar eSafe Internet beveiligings oplossing - al aangegeven dat het einde van traditionele antivirus software in zicht is.

"Het is een tijdelijke 'schijnoplossing' om Java en ActiveX uit te schakelen, omdat Java en ActiveX nodig zijn om maximaal met het Internet te kunnen werken", aldus Peter van Ruiten, algemeen directeur van Aladdin's Benelux-vestiging in IJsselstein. "Toen wij eSafe introduceerden werden wij door de concurrentie voor gek verklaard. Wij zouden een oplossing hebben bedacht voor een probleem dat er niet was. Inmiddels krijgen wij steeds vaker een bevestiging van de beperkte visie vanuit de bestaande - traditionele - leveranciers van antivirus- en beveiligingssoftware. Overheid en bedrijfsleven kiest nog vaak voor een bekende naam; onze technologische voorsprong ten spijt. Hun kennis over Internetgevaren gaat immers veelal niet verder dan de risico's van computervirussen en hacking", vervolgt Van Ruiten. "De consument is door de leveranciers bovendien veel te lang voor de gek gehouden al zouden er enkele tienduizenden computervirussen rondzwerven. In werkelijkheid zijn er 'slechts' een paar honderd (macro)virussen die 'in het wild' voorkomen".

Computer (thuis)gebruikers die gebruik maken van Windows en zich niet langer zorgen willen maken om de nieuwe gevaren en bedreigingen via het Internet kunnen eSafe Desktop, inclusief twee-wekelijkse antivirus-updates, GRATIS downloaden van Aladdin's website (www.eAladdin.com). Overheid en bedrijfsleven kunnen voor de uitgebreidere eSafe Enterprise, -Mail en -Gateway versies terecht bij Aladdin.

Over Aladdin:

Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israël), levert slimme oplossingen op het gebied van Internet (Content) Beveiliging en Software Security. Aladdin's klanten zijn software-vendors en organisaties die hun medewerkers een veilige toegang willen geven tot het Internet inclusief bescherming van de eigen bedrijfsinformatie en -productiviteit. Meer informatie is te vinden op Aladdin's website: www.eAladdin.com of via de Benelux-vestiging van Aladdin in IJsselstein.

Noot voor redacties