CAO akkoord Sociale Werkvoorziening bereikt

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000
ABVAKABO FNV

CAO akkoord Sociale Werkvoorziening (22 nov)

Vandaag hebben de bonden ABVAKABO FNV en CFO CNV-bond met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een CAO-akkoord bereikt voor de 90.000 werknemers in de Sociale Werkvoorziening. De CAO heeft een looptijd van 17 maanden, van 1 december 2000 tot 1 mei 2002. Partijen zijn tevreden over het resultaat. De komende tijd wordt gebruikt om de afspraken verder uit te werken.

Salaris
De werknemers in de WSW krijgen op 1 december een salarisverhoging van 2,3%, op 1 juli 2001 en op 1 april 2002 1,5%. De eindejaarsuitkering wordt december 2000 verhoogd met 0,5% (wordt 1%) met een bodem van 500 gulden bruto. In december 2001 wordt de eindejaarsuitkering nogmaals verhoogd met 0,5% (wordt 1,5%). De bodem is dan 650 gulden bruto.

Ontwikkelingsplan
De werkgever is verplicht om voor iedere werknemer een ontwikkelingsplan op te stellen. Hierin staan afspraken gericht op mogelijk uitstroom naar reguliere arbeid, detachering of begeleid werken bij een regulier werkgever of het langdurig werken binnen het SW-bedrijf. In het plan wordt opgenomen wat de individuele mogelijkheden zijn, hoe deze behouden of bevorderd kunnen worden en welke middelen daarbij gebruikt kunnen worden.

Seniorenbeleid
De huidige seniorenregeling wordt vervangen door een nieuwe regeling. Daarin is afgesproken dat de werknemer vanaf 56 jaar 20% korter kan werken tegen 95% van het laatste salaris. Vanaf 58 jaar kan de werknemer 40% korter werken tegen 90% van het laatste salaris. Vanaf 60 jaar kan de werknemer 60% korter werken tegen 85% van het laatste salaris.

Overige afspraken

- uitbreiding kinderopvang

- studie naar arbeidsvoorwaardelijke belemmeringen bij detachering
- bevriezing eigen bijdrage woon-werkverkeer op het huidige niveau
- uitbreiding van de spaarverlofregeling

- waarnemingstoelage van 6% van het voor de werknemer van toepassing zijnde schaalbedrag

- de mogelijkheid om onder randvoorwaarden werknemers zes dagen per week in te roosteren.

De bonden leggen het akkoord positief voor aan hun leden. De ledenraadplegingen zijn de eerste twee weken van december.