Volksunie versterkt onafhankelijkheid bedrijfsrevisoren

Datum nieuwsfeit: 22-11-2000
Volksunie

VU versterkt onafhankelijkheid bedrijfsrevisoren (22/11/00)

De recente perikelen rond het spraaktechnologiebedrijf Lernout & Hauspie hebben Vlaanderen geconfronteerd met de problematiek van de geloofwaardigheid van externe audits door bedrijfsrevisoren. Een handvol internationale servicebureaus monopoliseert de markt en biedt niet alleen auditing maar ook consultingdiensten aan haar klanten. Immers, consulting is heel wat lucratiever dan auditing. Zodoende verstrekt de revisor via een of andere weg soms ook advies of zelfs accountancydiensten aan één en dezelfde opdrachtgever. Hierdoor rijst vanzelfsprekend de vraag naar de onafhankelijkheid van de revisor gezien de belangrijke signaalfunctie van zijn opdracht voor de maatschappij in het algemeen en voor de belegger in het bijzonder. De kamerleden Geert Bourgeois en Karel Van Hoorebeke werkten dan ook een ingrijpende wijziging uit van de bestaande wetgeving.

De huidige revisorenwet bepaalt dat de bedrijfsrevisor zijn beroep in alle onafhankelijkheid moet uitoefenen. Een bedrijfsrevisor die professioneel wil samenwerken met niet-revisoren moet voorafgaandelijk de toelating vragen aan het Instituut voor Bedrijfsrevisoren. Toch biedt deze regelgeving geen afdoende waarborg voor de vereiste onafhankelijkheid van de bedrijfsrevisor.

De kamerleden Geert Bourgeois en Karel Van Hoorebeke stellen volgende wijzigingen aan de wet van 22 juli 1953 (Wet op het instituut der bedrijfsrevisoren) voor:

invoering van een uitdrukkelijk verbod op de cumul van een opdracht als bedrijfsrevisor met een accountancy- of consultingopdracht voor dezelfde opdrachtgever. Dit verbod geldt ook voor de met de opdrachtgever verbonden en geassocieerde vennootschappen, en voor groepen waarvan de opdrachtgever deel uitmaakt.

Mits de voorafgaandelijke en steeds herroepbare toelating van het Instituut voor bedrijfsrevisoren zullen interprofessionele vennootschappen van bedrijfsrevisoren met niet-bedrijfsrevisoren ook na goedkeuring van het wetsvoorstel mogelijk blijven. Wel wordt voor dergelijke vennootschappen een uitdrukkelijk cumulatieverbod tussen consultancy en revisorale opdrachten in de wet ingeschreven. Vanzelfsprekend geldt dit verbod niet alleen ten overstaan van de opdrachtgever, maar ook voor alle met de opdrachtgever verbonden of geassocieerde vennootschappen of groepen.

Het wetsvoorstel kan worden aangevraagd op het VU-partijsecretariaat (02/219.49.30)

Auteur:
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter, kamerlid