Pogingen vinden baan in zorgsector leiden te vaak schipbreuk

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000

CFO

Pogingen baan te vinden in zorg leiden vaak schipbreuk

CFO: pogingen baan te vinden in
zorgsector leiden te vaak schipbreuk

DEN HAAG - Ruim 500 mensen hebben bij de speciale CFO-meldlijn recent hun ongenoegen uitgesproken, dat zij graag in de zorg willen werken maar in deze sector niet aan de slag kunnen. Herintreders worden geweigerd, er vindt geen erkenning plaats van buitenlandse diploma's en geklaagd wordt over onbetaalbare (taal)cursussen en het gebrek aan opleidingsplaatsen.

In de week van 13 tot en met 17 november jl. had de Beroepsgroep Verpleegkundigen en Verzorgenden van de CFO een gratis meldlijn opengesteld, waaraan in de landelijke en regionale pers met advertenties bekendheid is gegeven. Doel van dit CFO-initiatief was problemen te inventariseren, die mensen ervaren bij het vinden van een baan in de verpleging en verzorging. De uitkomst van de meldweek stemt de CFO allerminst tot vreugde: ondanks het huidige personeelstekort slaagt een grote groep mensen er helaas niet in een baan te vinden of een opleiding te volgen als verpleegkundige of verzorgende.

Parttimers
Een groot deel van de reacties was afkomstig van herintreders. Een belangrijk deel van de bellers gaf aan op grond van persoonlijke omstandigheden parttime te willen werken, maar niet alle werkgevers willen deze verzoeken honoreren. De CFO stelt op basis van deze klachten vast dat werkgevers in de zorg het leveren van maatwerk - waardoor meer personeel kan instromen - onvoldoende in de praktijk brengen.

Buitenlandse diploma's
Ook mensen van buitenlandse afkomst belden de CFO-meldlijn. Deze zeer gemotiveerde groep vertelde vooral problemen te ervaren met het omzetten van hun diploma's in Nederlandse 'papieren'. Overigens blijkt uit de reacties dat deze groep aanloopt tegen het keiharde feit dat bij- en nascholing en cursussen zeer kostbaar zijn. Door toename van mensen uit andere culturen die zijn aangewezen op zorg neemt de behoefte aan personeel met diverse culturele achtergronden sterk toe.

Opleidingen
Mensen die een opleiding willen volgen krijgen hier niet altijd de mogelijkheid toe. Het ontbreken van stage- of opleidingsplaatsen werkt belemmerend. Degenen die willen doorstromen naar een (andere) functie zien veel drempels op hun weg. Het spanningsveld tussen het investeren in nieuw of zittend personeel kwam op basis van deze reacties duidelijk naar voren.

Hoe nu verder?
De CFO vindt dat zowel de politiek als de werkgevers in de zorg nu eindelijk eens constructief moeten meewerken en daadwerkelijk actie moeten ondernemen om een grote groep onbenut, maar gemotiveerd arbeidspotentieel te benutten voor de zorgsector. Daarmee kan een deel van het enorme en de komende jaren sterk oplopende personeelstekort worden ingedamd.

De CFO werkt de komende weken alle reacties van de Meldweek Verpleging & Verzorging uit in een rapport. In de loop van februari a.s. wordt dit rapport met beleidsconclusies aangeboden aan de bewindslieden van de ministeries van VWS en SZW en de werkgeversverenigingen in de zorg. Rond dat tijdstip gaan ook de onderhandelingen voor de nieuwe CAO's in de zorgsector van start. Het spreekt voor zich dat de CFO de 'oogst' van de Meldweek bij de CAO-onderhandelingen betrekt.

Informatie: Dinie Eerland-van Vliet, CFO-bestuurder Zorg, 070-4167153 of 06-22970900;
Jeannette Pannekoek, beleidsmedewerker Zorg, tel. 070 - 4167157.

23 nov 00 09:11