Sint in Schiedam

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000

Sint in Schiedam

Fotografie Jan van der Ploeg Vele honderden kinderen stonden afgelopen zaterdag aan de Maasboulevard klaar om de Sint in Schiedam te verwelkomen. Een spannende gebeurtenis, ook omdat het bericht de ronde deed dat de goedheiligman dit jaar zoveel cadeaus had meegenomen dat het speciale cadeauschip vanwege deze zware last grote vertraging had opgelopen. Hierdoor zouden de cadeautjes niet op tijd aankomen. Gelukkig kwamen enkele Schiedamse kinderen tijdig met een oplossing voor dit probleem. Enkele historische bedrijfsvaartuigen, die hun thuishaven hebben in de Schiedamse binnenhavens, werden ingeschakeld om een deel van de vracht over te nemen. In het zog van de stoomboot van Sinterklaas voer dan ook een bonte vloot van fraaie schepen de stad binnen. Na de aankomst op het Hoofd vertrok de Sint per rijtuig naar het Stadserf, waar hij officieel werd welkom geheten door loco-burgemeester Luub Hafkamp. Even dreigde het nog mis te gaan: er kwam rook uit de toren van de Liduinabasiliek. De brandweer was razendsnel ter plaatse en wilde meteen beginnen met het blussen van de brand. Dat was echter niet nodig. Twee ondeugende Pieten ontrolden bovenin de kerktoren een spandoek met de tekst "GEINTJE" en kwamen daarna abseilend naar beneden. Sinterklaas was boos, maar ook opgelucht. Net als alle aanwezige kinderen. Zo bleef het een feestelijke intocht.