Vragen PvdA over afgifte vergunning munitieopslag

Datum nieuwsfeit: 23-11-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 22 november 2000

VRAGEN VAN HET LID KORTRAM (PVDA) AAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

1. Is er voor de munitieopslag in Den Helder een vergunning afgegeven? Zo ja, wanneer en welke?

2. Is het waar dat in veiligheidszone B van de plofzone van de munitiebunkers al jarenlang woonwagens staan, terwijl er in dit gebied geen bebouwing is toegestaan? Zo ja, hoe is deze afgifte van een vergunning te rijmen met de aanwezigheid van woonfuncties binnen dit gebied?

3. Is het waar dat naast woonwagens, kantoren, sportvoorzieningen en wegen ook een haventerrein met chemicaliën, een olieopslagplaats en een gasbehandelingsstation van de NAM in dit gebied voorkomen? Is er hierdoor, bij gevaar, kans op een kettingreactie aanwezig? Zo ja, moeten deze knelpunten dan niet integraal aangepakt worden?

4. Kunnen door de herschikking van munitiebunkers de bewoners veilig wonen in de plofzone? Vormt deze herschikking uitgangspunt voor de actuele risicoanalyse van TNO?

5. Is het waar dat Defensie richting gemeente Den Helder steeds het standpunt heeft geventileerd dat de bewoners in deze plofzone geen gevaar lopen?

6. Klopt het dat gemeente Den Helder deze woonwagenbewoners een verklaring heeft laten tekenen waarin laatstgenoemden aangeven op de hoogte te zijn van het gevaar dat zij lopen?

7. Moet uit uw brief d.d. 10-12-2000 (kenmerk 2000131732) worden afgeleid dat gemeente Den Helder voor het laatst in 1984, dus 16 jaar geleden, overleg heeft gevoerd over de gevarenzone met de bewoners van de woonwagens?

8. Heeft de gemeente Den Helder in de afgelopen 20 jaar vervangende standplaatsen/woningen aan de woonwagenbewoners aangeboden? Zo ja, hoe vaak en wanneer is dat gebeurd? Hoe vindt u dat de gemeente Den Helder zich van haar zorgtaak gekweten heeft?